2024. április 24. szerda György

Közel az áttörés: "Isten versenytársat kap"

Amerikai tudósok közel járnak ahhoz, hogy létrehozzák a világ első ember alkotta élő szervezetét. A szakemberek már megalkották a mesterséges DNS-t, most pedig azon dolgoznak, hogy az örökítőanyagot egy sejtbe juttassák.

A Maryland állambeli J. Craig Venter Intézet kutatói a Science folyóiratban számoltak be eddigi kutatásaikról, a legnagyobb, ember alkotta DNS-lánc létrehozásáról. A végcél egy mesterséges baktérium életre keltése.

A laboratóriumban egy, a természetben létező baktérium némileg módosított genetikai kódját állították össze, amit a létező sejtbe juttatnak, amely aztán - ha minden sikerül - az új programnak megfelelően reprodukálja magát.

A kutatók szerint eljárásukkal a jövőben lehetséges lesz olyan baktériumokat létrehozni, amelyekkel helyettesíteni lehet a fosszilis tüzelőanyagokat, el lehet tüntetni a környezetbe került vegyszereket, vagy éppen kivonni a szén-dioxidot a légkörből.

A technológia, az új fajok létrehozása persze súlyos etikai aggályokat is felvet, egy kritikus szerint ezáltal "Isten versenytársat kap".

A tudományos életben egy ideje azt rebesgették, hogy az amerikai tudósoknak talán már sikerült is életre kelteniük a mesterséges baktériumot, a munkát vezető Craig Venter azonban cáfolta ezt, mondván: vannak olyan problémák, amelyeket egyelőre nem sikerült áthidalni, jelenleg ezek megoldásán dolgoznak - a siker csak idő kérdése.

2024.04.24. szerda, 18:00