eur:
389.49
usd:
361.89
bux:
68002.24
2024. május 4. szombat Flórián, Mónika

Albizottsági jelentés az újpesti rendbontásról

Jelentésében többek között megállapításokat tett az Újpest felelősségére, a törvényi szabályozásra, a szakszerűtlen biztonsági intézkedésekre, illetve a fegyelmi bizottság döntésére a Magyar Labdarúgó Szövetség NB I-es bizottságának az Újpest-Ferencváros (6-0) mérkőzésen történt rendbontásokat kivizsgáló háromtagú albizottsága.

A tíz pontból álló jelentést az albizottság munkájában részt vevő George F. Hemingway, Domonyai László és Illés János az MLSZ elnökségének következő ülésére terjeszti megvitatás és intézkedés céljából.

Az albizottság megállapította, hogy "a történések elsőszámú és meghatározó felelősei azon, viszonylag kisszámú, 50 és 200 közötti főre tehető egyének, akik tulajdonképpen klubszínekben feltűnő bűnözők". A jelentés készítői megjegyezték: "a hatóságok és a klubok első számú feladata, hogy ezeket az egyéneket nevesítsék és kitiltsák minden magyar stadionból".

Az Újpest felelősségét annyiban állapította meg a jelentés, hogy a klub "hibásan járt el, amikor 500 vendégjegyet nem az FTC-n keresztül, hanem megbízhatatlan vendégszurkolói forrásokon keresztül értékesített", ugyanakkor hozzátette, a jószándékhoz kétség sem férhet, amely éppen a rendbontások megelőzésére irányult.

A pirotechnikai eszközök használatával kapcsolatban az albizottság kiemelte, "nem hihető az az elmélet, hogy a rendezők, és mindkét csapat biztonsági szolgálatai mindent megtettek annak érdekében, hogy pirotechnikai eszközök ne kerüljenek a nézőtérre". Nem zárta ki a szervezésben résztvevő személyek cinkosságát sem. Egyúttal a dokumentum leszögezi, hogy "a pirotechnikai eszközöket szabályozni kell vagy oly módon, hogy bizonyos eszközök megengedettek, így ezeket beengedik a stadionba, másokat pedig kérlelhetetlenül kizárnak; vagy pedig minden pirotechnikai eszköznek a nézőtérre való bejutásának a megakadályozásával".

A biztonsági szolgálat szakszerűtlenségét a tekintetben állapította meg a testület, hogy a ferencvárosi szektorban történő rendbontás kezdetén "a biztonsági szolgálatnak már korábban fel kellett volna lépnie, hogy az ott megvalósuló barbarizmust elkerüljék", másrészt "a beléptetés előtt a nézők átvizsgálását hátráltatta, hogy a tömeg nyomást gyakorolt az előttük lévőkre, s ez is közrejátszhatott abban, hogy bizonyos szurkolók nem voltak kellőképpen átvizsgálva".

A rendőrség határozott fellépését mindenképpen szükségesnek ítélte az albizottság, mert "megjelenése a stadionban további rendbontást előzött meg". A törvényi szabályozással kapcsolatban pedig kiemelte, hogy "ugyan finomítások elképzelhetők, de a törvényi háttér már most is megvan ahhoz, hogy megfelelőképpen eljárjanak a rendbontók ellen. Ehhez viszont lényegesen nagyobb együttműködésre és jobb hozzáállásra van szükségünk a bíróságok részéről".

"Az NB I-nek feltétlenül szüksége van egy minden igényt kielégítő modern beléptető rendszerre. A rendszernek minden stadionra ki kell terjednie, a szurkolói anonimitást megszüntetnie, és megakadályoznia egy stadionból kitiltott személy belépését akármelyik más stadionba. Ehhez nyilvánvalóan kormányzati anyagi segítség szükséges, hiszen egyfelől a klubok mai állás szerint ezt képtelenek finanszírozni; ugyanakkor a bűnözők kizárása egy részben sportkormányzati feladat is" - olvasható a jelentésben.

A testület nem ért egyet a fegyelmi bizottság Újpestre kiszabott büntetéssel, azaz két zártkapus mérkőzéssel, mert "a zártkapus mérkőzés, mint büntetés, az intézkedésnek talán legostobább formája".

"Megdöbbentő, hogy ma egy pár megengedhetetlen szurkolói rigmus az egyik oldalon, vagy több ember ellen irányuló életveszélyes támadás a másik oldalon ugyan azt a szankciót váltja ki. Ugyancsak helytelen gyakorlat, hogy a legkisebb fegyelmi vétség is rendkívül magas pénzbüntetést von maga után a klubok részéről az objektív felelősség nevében, és ismétlés esetén ezek a szankciók halmozottan emelkednek minden kézzel fogható eredmény nélkül. Itt alapvető változásra van szükség, amelyet az MLSZ elnökségének kell meglépnie" - értékelte a fegyelmi bizottság munkásságát az albizottság.

A dokumentum az alapján készült el, hogy a tagok egy hete meghallgatták az FTC részéről Téglás Sándor biztonsági igazgatót, Baranyai Imrét, a Fradi Security igazgatóját, Szürke Ferencet, a szurkolói kapcsolatok felelősét és a jegyek szétosztásáért felelős Takács Andrást. Az Újpest FC részéről Csehi István ügyvezető igazgató és Gyimesi Kende szervezési és biztonsági igazgató jelent meg.

A szeptember 11-i rangadó második félideje a szurkolók által használt petárdák és más pirotechnikai eszközök miatt késve kezdődhetett csak meg, majd később a játékvezetőnek meg is kellett szakítania a játékot, mert a vendég drukkerek beszakították a menekülőkaput, és megkíséreltek a pályára behatolni. A mérkőzés kapcsán a rendőrség 14 személyt állított elő, egy drukkert életveszélyes sérülésekkel szállítottak kórházba.

A botrányok miatt az MLSZ fegyelmi bizottsága két zárkapus mérkőzésre, valamint egymillió forintra büntette az Újpestet, a Ferencvárosnak pedig szintén egymillió forintot kell befizetnie a szervezet kasszájába.

Címlapról ajánljuk
Cservák Csaba: a júniusi választás anyagilag is fontos lehet a pártoknak

Cservák Csaba: a júniusi választás anyagilag is fontos lehet a pártoknak

Anyagi szempontból is fontos az ellenzéki pártoknak, hogy jól szerepeljenek az idei európai parlamenti és önkormányzati választáson, mert azzal növelik az esélyüket arra, hogy 2026-ban, az országgyűlési választáson egy százaléknál jobb eredményt érjenek el, és állami támogatásban részesüljenek. Az InfoRádióban Cservák Csaba alkotmányjogász professzor beszélt arról, hogy az állam mikor és miért támogatja a választáson elinduló pártokat.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.06. hétfő, 18:00
Salát Gergely
a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Magyar Külügyi Intézet munkatársa
Alapjaiban változhatnak meg a közbeszerzések, új reform került az asztalra

Alapjaiban változhatnak meg a közbeszerzések, új reform került az asztalra

A körforgásos gazdaság, a közbeszerzési gyakorlatok javításának, valamint a köz- és magánberuházások hatékony és eredményes felhasználását biztosító adminisztratív kapacitások növelésének szükségességek. Új, EU-szintű összehangolás szükséges ezen területeken, hogy az államszövetség GDP-jének közel 15 százalékát kitevő kifizetések jobban hasznosuljanak, például egy fenntarthatósági kritérium beiktatásával – derül ki Enrico Letta, a Jacques Delors Intézet elnökének átfogó, az Európai Unió egységes piacának reformjára tett javaslatából.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×