Infostart.hu
eur:
381.86
usd:
327.7
bux:
109447.22
2025. december 5. péntek Vilma
Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke (k, balról) és Donald Trump amerikai elnök (k, jobbról) megbeszélést folytat a skóciai Turnberry golfklubjában 2025. július 27-én.
Nyitókép: MTI/AP/Jacquelyn Martin

Amerikai–európai vámegyezség: a német ipar szerint ennek még súlyos ára lesz

Washington és Brüsszel vámháborúja egy időre legalábbis csillapodott Donald Trump és Ursula von der Leyen hétvégi skóciai megállapodása nyomán. Az egyezséget már a hét közepén sejteni lehetett, mint ahogy azt is, hogy az Egyesült Államok aligha hátrál meg.

Az amerikai elnök július közepén fenyegette meg az Európai Uniót azzal, hogy augusztus elsejétől 30 százalékos vámot vet ki a tagországokból származó valamennyi importárura. Néhány nappal ezelőtt hivatalosan meg nem erősített értesülések láttak napvilágot arról, hogy az elnök hajlandó engedni, ha az EU kitárja piacait az amerikai áruk előtt. Mindez beigazolódott, a vasárnapi skóciai megállapodás alapján a 30 százalékból 15 százalék lett, kivéve az acél- és alumíniumtermékeket. Feltűnő volt ugyanakkor, hogy miközben Donald Trump szó szerint és szokásához hűen „minden idők legjelentősebb vámmegállapodásáról” beszélt, Ursula von der Leyen meglehetősen visszafogott volt.

„Ennél többet nem tudtunk elérni”

– idézte a Frankfurter Allgemeine Zeitung az Európai Bizottság elnökét.

A visszafogottság jellemezte a német visszhangot is, különös tekintettel arra, hogy a német ipar, ezen belül különösen az autóipar a Trump-kormányzás eddigi legnagyobb áldozata. Nem véletlen, hogy a német lapok a megállapodást többek között úgy kommentálták, hogy az élet-halál kérdése a rendkívül súlyos értékesítési gondokkal küszködő Volkswagen számára.

Üdvözölte a vámháború csillapodását Friedrich Merz kancellár, valamint az alkancellár, egyben pénzügyminiszter Lars Klingbeil is, úgy értékelve, hogy a megállapodással sikerült elkerülni a német gazdaságot, ezen belül elsősorban az autóipart különösen sújtó kereskedelmi konfliktus eszkalálódását. Azt ugyanakkor a kancellár sem titkolta, hogy az amerikai kereskedelmi kapcsolatok megerősítése érdekében további munkára van szükség, mint ahogy azt sem, hogy a maga részéről szívesen látott volna további könnyítéseket.

A BDI német iparszövetség közleményében úgy értékelt, hogy a megállapodás nem a megfelelő kompromisszum. A szövetség szerint az EU a 15 százalékkal is „fájdalmas” vámokat fogadott el, amelyek súlyos negatív következményekkel járnak. A megállapodás egyetlen pozitívumaként említette a szövetség, hogy egyelőre sikerült elkerülni a további eszkalációs spirált.

Hasonlóan foglalt állást a Német Ipari és Kereskedelmi Kamara ügyvezető igazgatója is. Helena Melnikov olyan kompromisszumos megállapodásról beszélt, amely – mint fogalmazott – lehetővé teszi a német gazdaság számára, hogy „egyelőre megkönnyebbülten fellélegezzen”. Ennek azonban megítélése szerint ára lesz, amit a német és az európai gazdaságnak is meg kell fizetnie – jelentette ki.

A kamara első számú vezetője szerint a kompromisszum rövid távra stabilitást biztosíthat, és elismerte, hogy sok vállalat számára ez sürgősen szükséges volt ez a lélegzetvételnyi szünet, így az unió a megállapodással megakadályozta a rosszabbat, de sok részlet még tisztázatlan. A ügyvezető igazgató szerint ez csak az első lépés volt.

A megállapodás rövid távon stabilitást teremt, semmi többet.

Az EU-nak folytatnia kell a tárgyalásokat az Egyesült Államokkal, és egy átfogó, tisztességes és előretekintő kereskedelmi megállapodáson kell dolgoznia – hangsúlyozta Melnikov.

Címlapról ajánljuk

Orbán Viktor péntek reggel: a következő napokban derül ki, hogy a háború továbbterjed a mi irányunkba vagy letekerik a lángját

A Kossuth rádióban kezdte pénteki munkanapját a miniszterelnök. Elmondta: ha a háborút a harctéren kell megoldani, a fenyegetettség nőni fog – fogalmazott. Beszélt az orosz energiától való függésünkről, a gyenge Európáról, a Tisza Párt állítólagos programjáról és a kettős állampolgárság népszavazásának évfordulójáról is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.05. péntek, 18:00
Bódis László
a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára, a Nemzeti Innovációs Ügynökség vezérigazgatója
Kukásautó-kartellt csípett el a GVH, másfél milliárdos bírság lett belőle

Kukásautó-kartellt csípett el a GVH, másfél milliárdos bírság lett belőle

Újabb nagy kartellügyet zárt le a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). Kukásautók és csatornatisztító járművek közbeszerzéseit egyeztették tiltott módon egyes gyártó cégek több éven keresztül. A kartellezésben érintett hét cég közül hatra szabott ki összesen közel 1,3 milliárd forint bírságot a GVH Versenytanácsa. Az érintett cégek egy kivételtől eltekintve együttműködtek a Versenyhatósággal és beismerték a jogsértéseket. Az ügyben rekord összegű, 270 millió forintos eljárási bírságot is kiszabott a GVH a helyszíni kutatás során beszerzett adatokhoz való hozzáférés akadályozása miatt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×