eur:
407.43
usd:
380.14
bux:
76250.51
2024. november 8. péntek Zsombor
Orosz Project 22220 típusú atomjégtörő hajó. Forrás: Wkipédia
Nyitókép: Forrás: Wkipédia

Slágercikk lett az orosz atomjégtörő

Óriási lett a kereslet az ilyen hajók iránt, mert utat kell vágni az északi vizeken haladó teherszállítóknak.

A legújabb orosz atomjégtörő, a Leningrád építése csak most indul, de a Roszatom vezére máris jelezte: országának a közeljövőben nagyon sok olyan sarkvidéki hajóra lesz szüksége, amely nehéz jégviszonyok között is képes helytállni - írja a vg.hu.

Az építés alkalmából tartott ünnepségen Vlagyimir Putyin elmondta, hogy a világon Oroszországnak van a legnagyobb jégtörő flottája, ami versenyelőnyt és hatalmas lehetőséget biztosít a logisztika és az ipar fejlesztése terén. Ennek köszönhetően új munkahelyek jönnek létre és komplexen fejleszthetők az orosz Északi-sarkvidék települései - hangsúlyozta az elnök.

A most épülő atomjégtörőhöz hasonló hajóból már három szolgál az Északi-sarkvidéken. Ezek teljes egészében orosz fejlesztések és a hajók meghajtását a RITM-200-as új generációs reaktorok állítólag megfelelnek a jelenlegi atomenergetikai trendeknek. Az atomjégtörő hajókat úgy építik, hogy egyformán használhatóak legyenek a jéggel borított sarkvidéki tengeren, illetve a szibériai folyók torkolatában, például a Jenyiszej, illetve az Ob sekélyebb vizű torkolatában.

Az északi hajózási útvonal a legrövidebb összeköttetést kínálja Európa és az ázsiai–csendes-óceáni térség között. A Roszatom a növekvő áruforgalom miatt megújítja az atomjégtörő flottáját. Az orosz atomenergetikai cég azonban nemcsak ilyen hajókat, hanem konténerszállítókat is épít. Az elkövetkező években az atomjégtörők hivatottak biztosítani a hajók biztonságos átjutását az év nagy részében jéggel borított északi-sarkvidéki vizeken. A tervek szerint az éves forgalom eléri majd a 800 ezer húszlábas egységkonténer mennyiséget.

Tavaly az északi hajózási útvonalon az áruforgalom elérte a 2,1 millió tonnát, ami történelmi rekord. A mennyiség várhatóan nőni fog a hajóépítési programnak köszönhetően.

A Project 22220 univerzális atomjégtörő hajók főbb paraméterei:

  • Hossz: 173,3 méter (a vízvonalnál mérve 160 méter)
  • Szélesség: 34 méter (a vízvonalnál mérve 33 méter)
  • Fedélzet magassága: 15,2 méter
  • Teljesítmény: 60 megawatt (a hajócsavarok tengelyein mérve)
  • Sebesség: 22 csomó (jégmentes vízen)
  • Merülés: 10,5, illetve 9,03 méter)
  • Maximális leküzdhető jégtorlasz vastagsága: 2,9 méter
  • Vízkiszorítás: 33 540 tonna
  • Tervezett üzemidő: 40 év
  • Személyzet: 54 fő
Címlapról ajánljuk

Orbán Viktor ismertette a budapesti deklarációt: mi Európát fogjuk naggyá tenni

Ursula von der Leyennel, az Európai Bizottság elnökével és Charles Michellel, az Európai Tanács elnökével tartott közös sajtótájékoztatót a miniszterelnök az Európai Unió állam- és kormányfőinek budapesti informális ülése után.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.11. hétfő, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
Nincs megállás az Egyesült Államokban

Nincs megállás az Egyesült Államokban

Mozgalmas napokon vannak túl a tőzsdék, az elnökválasztás után emelkedett a piac, majd tegnap még egy Fed-kamatdöntés is érkezett, amelyen a várakozásoknak megfelelően 25 bázispontot vágott az amerikai jegybank. Eközben itthon is pörögnek az események, az OTP és a Mol is közzétette hajnalban a negyedéves számait. A bank gyakorlatilag minden fontosabb soron jobb negyedéves eredményeket szállított, mint amire az elemzők számítottak, a bevétel 4, a profit 10 százalékkal lett magasabb a vártnál. A Mol ezzel szemben inkább csökkenést könyvelt el a fontosabb sorokon, és adózott eredménye mintegy 6,5 százalékkal múlta alul a várakozásokat. A két vállalat részvényárfolyama csak mérsékelt elmozdulásokkal reagált a jelentésekre - az OTP emelkedett, míg a Mol esett. Közben a nemzetközi hangulat vegyesen alakul, Európában estek a tőzsdék, az USA-ban azonban emelkedést láttunk.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×