Még júniusban döntött a német koalíciós kormány a közúti közlekedési törvény reformjáról. A kiindulás az volt, hogy a forgalomtervezésben nagyobb hangsúlyt kell fektetni a klímavédelemre és az egészségügyi tényezőkre, az önkormányzatok számára pedig nagyobb szabadságot kell biztosítani a forgalomtervezésben, így például a 30 kilométer/órás övezetek kialakításában.
A reformtervezet a parlament alsóházában, a Bundestagban korábban zöld jelzést kapott, a tartományi miniszterelnököket tömörítő felsőházban, a Bundesratban azonban általános meglepetésre pirosat. Annak ellenére, hogy az önkormányzatok szerepe ténylegesen jelentősen megerősödne a helyi tömegközlekedés szervezésében.
A főképp az iskolák és az óvodák környékén létrehozandó óránkénti harminc kilométeres sebességkorlátozás elrendelése mellett előnyben részesíthetnék a helyi közlekedési adottságokat, a különleges busz- vagy kerékpársávok létesítését, vagy épp a lakossági parkolóhelyek kialakítását.
A Bundestag jóvá is hagyta a tervezetet, a szövetségi tanácsban, a Bundesratban azonban a KRESZ-reform egyelőre elbukott. Ez azt jelenti, hogy a módosítás egyelőre nem léphet hatályba. A parlamenti ügyrend szerint most egy közvetítői bizottságnak kell tárgyalnia a kompromisszumról.
Az ideiglenes vétóról beszámoló ARD közszolgálati rádió- és televízió indokot nem közölt. Az általa megszólaltatott baden-württemberi tartományi belügyminiszter ugyanakkor arra utalt, hogy a közelmúltban a tartományok körében fenntartások fogalmazódtak meg a törvénytervezettel kapcsolatban.
Volker Wissing, a kormány közlekedési minisztere meglepőnek nevezte a döntést. Emlékeztetett arra, hogy egy éve több város közös levélben nagyobb rugalmasságot sürgetett a helyszíni döntések engedélyezése érdekében. Wissing úgy vélte, hogy
a Bundesratban született döntés a tartományok és az önkormányzatok közötti nézeteltéréseket jelzi.
"Szerettünk volna több mozgásteret adni az önkormányzatoknak, nyilvánvaló azonban, hogy a tartományok ezt nem akarják" – hangoztatta a miniszter.
Hasonlóan nyilatkozott a zöld párti környezetvédelmi miniszter is. Steffi Lehmke szerint nagyszerű lehetőség szalasztódott el, mert megerősítették volna a helyi tömegközlekedést, a kerékpárosok és a gyalogosok szabadabb és biztonságosabb mozgását a városokban.
Bírálta a Bundesrat döntését a Német Városok Szövetsége is. A reform az első lépés lett volna ahhoz, hogy a városok nagyobb mozgásteret kapjanak mind a tervezésben, mind a helyi forgalomirányításban. A szövetségi kormánynak és a tartományi kormányoknak most össze kell fogniuk, és a lehető leggyorsabban megoldást kell találniuk – fogalmazott a szövetség.
Megdöbbenésének adott hangot a Német Országos Kerékpárklub is, figyelmeztetve a kerékpárosok biztonságának romlására és a kerékpárúti hálózatok kiépítésének megtorpanására.
Az ideiglenes vétó – mint a ZDF közszolgálati médium rámutatott – ugyanakkor nem jelent végleges elutasítást. Információi szerint azt költségvetési indokok is motiválták, a szövetségi tanács más tervezetet is elutasított. A Bundesrat "visszaküldte" a kórházak átláthatóságáról szóló törvénytervezetet is.