Március elsején az Európai Bizottság bemutatta átfogó közlekedésbiztonsági csomagját, amelynek az a célja, hogy javítsa a közúti közlekedés biztonságát. Ennek részeként bevezetnék a digitális jogosítványt, amely érvényes lenne minden tagállamban.
Az Eurostat, az uniós statisztikai hivatala ezért megnézte, mennyibe kerül most a jogosítványszerzés az egyes tagállamokban, és arra jutott, hogy 2022-ben átlagosan 4,8 százalékkal drágább volt, mint egy évvel korábban, ami csaknem háromszoros áremelkedést jelent a négy évvel korábbi állapotokhoz képest, amikor csak 1,7 százalékos volt a drágulás. 2020-ban, a Covid első évében még 1,6 százalék volt a ráta, egy évvel később már a duplája, és a drágulás vélhetően idén még tovább gyorsul a fokozódó inflációs nyomás és az üzemanyagárak miatt.
A tagállamok közül a legjobban Csehországban emelkedtek a jogosítványszerzés költségei (19,6 százalék), utána következik Bulgária (18,0), Olaszország (13.3), Litvánia (11,2) és Lengyelország (11,1). Ciprus volt az egyetlen tagország, ahol csökkentek a költségek (–1,6).
Érdekesség, hogy Magyarországon 2018-ban jobban emelkedtek a költségek, mint 2022-ben: öt éve a statisztikai adatok szerint 7,1 százalékkal nőtt a jogosítvány ára az előző évhez képest, míg tavaly 6,2 százalékkal.