Perrel fenyegeti felhasználói egy csoportja a Facebook-ot a 2011-es bevezetésekor alapértelmezésben bekapcsolt arcfelismerő rendszere miatt, amely bekeretezte a feltöltött fotókon az arcokat, majd felajánlotta, hogy a felhasználó névvel azonosítsa a képen látható személyt. Az IT-Cafe cikke szerint a felhasználók azzal vádolják a közösségi oldalt, hogy törvénytelenül gyűjtöttek és tároltak a megjelöltek értesítése nélkül biometrikus adatokat, a San Franciscó-i szövetségi bíróság pedig kimondta, hogy az érintettek jogosan indíthatnak csoportos pert – mondta az InfoRádiónak a portál főszerkesztője, Dajkó Pál.
"Ha a pert kezdeményező csoportnak elég sok embert sikerül összegyűjtenie, az minimum dollármilliárdokat jelenthet a Facebook számára, ugyanis minden egyes esetet, minden egyes képet külön fognak majd valamilyen technikával gondolom, külön fognak megítélni".
Eközben a Brexit- és Donald Trump kampányában is érintett brit-amerikai Cambridge Analytica gyakorlatával nyilvánosságra került adatkezelési botrány legutóbbi állomásaként a brit parlament illetékes bizottsága meghallgatta a cég egykori vezetőjét. SB Brittany Kaiser úgy látta, hogy az eddig elismert 87 milliónál is több Facebook-felhasználó adataival élhettek vissza.
"Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója és elnök-vezérigazgatója múlt héten az Egyesült Államok kongresszusa előtti meghallgatásán sajnálatát fejezte ki, hogy a Cambridge Analytica illetéktelenül feldolgozhatta bizonyos felhasználóinak egy közvetítőn keresztül megvásárolt adatait, ugyanakkor a cégvezér több mint 40 képviselői kérdésre csupán annyit tudott mondani, hogy »kollégái majd utánanéznek«.”
E kérdések közé tartozott például a már kijelentkezett felhasználók internetes tevékenységének követése, a nyomkövetésről szóló tájékoztatás módja, illetve az is, hogy milyen adatokat gyújt a Facebook a nem regisztrált felnasználókról.
Európára szabva
Reagálva a botrányra, a társaság bejelentette, hogy ettől a héttől kezdve új titkosítási lehetőségeket biztosít európai felhasználói számára személyes adataik védelmére. Ezzel a Facebook összehangolja tevékenységét az Európai Unió Általános Adatvédelmi Rendeletével, amely május 25-étől szigorítja az unió területén a személyes adatok kezelésére vonatkozó elvárásokat.
Az új irányelvek értelmében a Facebook-felhasználók dönthetnek a hozzájuk érkező reklámokról, a harmadik féltől érkező információkról, valamint politikai, vallási nézeteik és családi állapotuk megosztásáról. Emellett arra kérik a közösségi oldal tagjait, hogy nyilatkozzanak arról: kívánják-e használni az arcfelismerő technológiát, amely immár lehetővé teszi, hogy értesítsék a felhasználókat, ha valaki felhatalmazás nélkül képet tesz közzé róluk.