Infostart.hu
eur:
389.04
usd:
331.4
bux:
108783.37
2025. december 18. csütörtök Auguszta

Brexit: kevesebb a kockázat

A Brexit-tárgyalásokért felelős brit miniszter szerint a brit EU-tagság megszűnésének feltételrendszeréről született előzetes megállapodással "drámaian csökkent" annak a kockázata, hogy Nagy-Britannia átfogó kereskedelmi egyezmény nélkül lép ki az Európai Unióból, és így annak a kockázata is mérséklődött, hogy az EU-val folytatott brit kereskedelemre a Brexit után a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályai lépnek életbe.

A WTO-szabályozás alapján vám-, illetve nem vámjellegű akadályok emelkednének az Egyesült Királyság és az Európai Unió közötti, évente csaknem 640 milliárd euró értékű, jelenleg teljesen vámmentes kereskedelmi forgalom elé.

David Davis a BBC televízió vasárnapi politikai magazinműsorában azonban megerősítette, hogy a brit kormány célja mindenre kiterjedő, a brit EU-tagság megszűnése után is vámmentes kétoldalú kereskedelmet biztosító szabadkereskedelmi megállapodás elérése az Európai Unióval.

Arra a riporteri felvetésre, hogy Kanadának hét évébe telt egy ilyen egyezmény megkötése az EU-val, Londonnak viszont jövő októberre - az EU által szabott határidőre - megállapodásra kellene jutnia az unióval, Davis kifejtette: az összehasonlítás a kanadai-EU szabadkereskedelmi szerződéssel nem helytálló, mivel Nagy-Britannia eddigi EU-tagsága révén a teljes szabályozói konvergencia helyzetéből kezdi a szabadkereskedelmi tárgyalásokat az EU-val. Így nem kell "sorról sorra" minden vámtételt megtárgyalni, márpedig ez telik nagyon sok időbe - mondta a kilépési tárgyalásokat brit részről irányító minisztérium (DExEU) vezetője.

Davis hangsúlyozta: London a Kanadával kötött uniós egyezménynél jóval szélesebb körű, "Kanada-plusz-plusz-plusz" szabadkereskedelmi megállapodásra törekszik az EU-val, olyanra, amelynek hatálya kiterjed a szolgáltatások kereskedelmére is. A Brexit-ügyi miniszter kiemelte, hogy a kanadai-EU szabadkereskedelmi szerződés nem vonakozik a szolgáltatások kereskedelmére.

Londoni pénzügyi elemzők is felhívták már a figyelmet azokra a kockázatokra, amelyek a Brexit-folyamatból a szolgáltatásokra is kiterjedő szabadkereskedelmi megállapodás nélkül származhatnának a szolgáltatatási, mindenekelőtt a londoni pénzügyi szolgáltatási szektorra vonatkozóan. Egyes elemzőházak szerint a megállapodás nélkül záruló Brexit-folyamat azzal fenyegetne, hogy a londoni bankok elveszíthetik szolgáltatásnyújtási engedélyeiket az euróövezetben.

Ennek lehetséges hatásairól a legátfogóbb tanulmányt az Oliver Wyman globális vállalati tanácsadó cég állította össze.

A ház modellszámításai szerint a legrosszabb forgatókönyvek megvalósulása esetén az EU-piachoz kötődő citybeli üzleti aktivitás 40-50 százalékkal zuhanna, és ennek szélsőértékhatása 38 milliárd font (csaknem 14 ezer milliárd forint) bevételkieséssel és 75 ezer munkahely megszűnésével járhatna a Cityben.

David Davis a vasárnapi BBC-műsorban kijelentette ugyanakkor, hogy a Brexit-tárgyalások első - mindenekelőtt a brit kötelezettségeket rögzítő - szakaszát várhatóan lezáró, péntekre kialakult előzetes megállapodás brit végrehajtása is függ attól, hogy a Brexit utáni kereskedelmi kapcsolatokról szóló második tárgyalási szakaszban sikerül-e elérni a London által célként kitűzött átfogó szabadkereskedelmi egyezményt az EU-val.

A Brexit-ügyi miniszter szerint a pénteki előzetes egyezménynek "nincs jogi kötelező ereje", és ha a kilépési tárgyalások végén nem születik átfogó megállapodás, akkor Nagy-Britannia nem fizetné ki a brit uniós tagság idején az Európai Unióval szemben keletkezett és ezután keletkező pénzügyi kötelezettségeit.

A Downing Street korábban arra utalt, hogy ez a számla 35-39 milliárd font között lehet, de Davis a vasárnapi BBC-műsorban ezt becslésnek nevezte, hangsúlyozva: a végleges összeget még hosszú ideig nem lehet pontosan meghatározni.

Címlapról ajánljuk
Alig várták, mégis felemás lett a nagy autós engedmény német fogadtatása

Alig várták, mégis felemás lett a nagy autós engedmény német fogadtatása

Az európai, és ezen belül a német autóipar válsága kényszerítette végül az Európai Uniót, hogy módosítsa három évvel ezelőtt hozott határozatát a belső égésű motorok, azaz a benzines és a dízel meghajtású új autók 2035-től tervezett tilalmáról. Az erről szóló, egyelőre még európai parlamenti és tagállami jóváhagyásra váró javaslat Németországban máris vitát váltott ki.

Orbán Viktor: az EU nagyon veszélyes ösvényre lépett

Orbán Viktor miniszterelnök szerint az Európai Unió nagyon veszélyes ösvényre lépett azzal, hogy megkerülte az egyhangúságot a befagyasztott orosz vagyonról szóló, eddig félévente egyhangú döntést igénylő határozatoknál.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.18. csütörtök, 18:00
Lehel László
a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet elnök-igazgatója
Csúnya lett a vége: nagyot esett a Nasdaq

Csúnya lett a vége: nagyot esett a Nasdaq

Ázsiában többnyire emelkedtek a tőzsdék ma reggel, az európai piacokat azonban iránykeresés jellemezte napközben, az amerikai indexek pedig lefordultak délután a technológiai papírok vezetésével. A magyar tőzsde a lemaradók között volt, az OTP és a Richter húzta le a BUX-ot. Mindeközben emelkedik az olajár, miután Donald Trump elrendelte a Venezuelába érkező vagy onnan induló szankcionált olajszállító tartályhajók teljeskörű blokádját, ami új geopolitikai feszültségeket keltett a keresletet övező aggodalmak mellett.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 17. 22:30
×
×
×
×