eur:
389.45
usd:
364.38
bux:
68253.04
2024. május 2. csütörtök Zsigmond

Besokalltak az olaszok, elegük van az embercsempészekből

Felülvizsgáltatná az Földközi-tenger partvidékének ellenőrzésére kialakított uniós programot, a Tritont Olaszország. Az olasz belügyminiszter tegnapi nyilatkozata alapján, ha ez nem sikerül, országa kiléphet a műveletből.

Ma kezdi meg a Frontex európai határ- és partvédelmi ügynökség varsói székházában a Triton művelet "felülvizsgálatáról" szóló egyeztetéseket Róma, mivel az olasz kormány el akarja érni, hogy az uniós hajók ne csak az olaszországi partokra szállítsák a Földközi-tengeren kimentett embereket.

Ha mindez nem sikerül, Marco Minniti olasz belügyminiszter minapi nyilatkozata szerint Olaszország kész kilépni a műveletből.

Molnár Anna, a közszolgálati egyetem docense szerint azonban ez nem jelentene érzékelhető változást a migrációs trendben.

"Látszik, hogy eléggé elkeseredetten próbálnak valamilyen megoldást találni, mert

ugyan az emberélet az első, viszont mágnesként vonzza az emberkereskedőket,

embercsempészeket és rajtuk keresztül a migrációs nyomást.

A mentésre összpontosító Triton művelet mellett Olaszország is részese az EU Navfor Med elenvezésű katonai műveletnek, amely az embercsempészek hajóit vette célba, ám a destabilizálódott Líbia partvidékére nem terjed ki hatásköre, habár innen indul a legtöbb migránsokat szállító hajó a Földközi tengeren – tette hozzá Molnár Anna.

"Már a líbiai partokhoz közeli vizekre kiviszik a hajókat, ott valamilyen módon értesítik vagy a nemzetközi szereplőket, vagy az NGO-kat, akik viszont kiviszik utána Olaszországba azokat a bajbajutottakat, akiket ők mentenek ki. Részben ezért akarta az olasz kormány egy korábbi terve alapján ezen NGO-k, vagyis civil mentőhajók előtt lezárni a dél-olaszországi kikötőket, hátha elrettenti őket tevékenységüktől az, hogy csak több száz kilométerrel távolabbi kikötőkben, Triesztben vagy Genovában köthetnének ki.

Mindeközben az olasz belpolitika egyik legfontosabb témája továbbra is a migráció. Matteo Renzi, az olasz balközép Demokrata Párt miniszterelnök-jelöltje vasárnap, némileg módosítva korábbi álláspontját, már úgy fogalmazott, hogy

a tengeren átkelőket menteni kell, de nem kell mindenkit befogadni.

Maurizio Gasparri, az ellenzéki Hajrá Olaszország politikusa viszont aláhúzta, hogy amint ismét kormányra kerül, az olasz jobbközép leállítja az illegális bevándorlást és a veszélyes tengeri átkelést, a nem kormányzati szervezetek kitiltásával, az olaszországi kikötők lezárásával és igazi hajóblokáddal.

A júniusi helyhatósági választások után, amelyen a jobbközép Hajrá Olaszország és az Északi Liga alkotta szövetség jelöltjei szerezték meg a legtöbb polgármesteri széket, várhatóan 2018 tavaszán esedékesek az olasz parlamenti választások.

Bár a mentőhajókról zajló vitával egy időben az utóbbi napokban az MTI szerint majdnem teljesen leállt a Líbiából Olaszországba tartó migráció, tavaly több mint 180 ezer, idén pedig már több mint 80 ezer migráns érkezett Olaszországba a Földközi-tenger felől.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Erőszakba torkollottak a diáktüntetések Amerika-szerte

Erőszakba torkollottak a diáktüntetések Amerika-szerte

Az Egyesült Államokban zajló, Gáza-párti diáktüntetések közepette több száz embert letartóztatott a rendőrség. New Yorkban rohamrendőrök hatoltak be egy egyetemi campus egyik épületébe, Los Angelesben két ellentábor csapott össze a rendőrök felvonulása előtt.

Grád Ottó: a nagyobb árcsökkenésre a gázolajnál lehet majd számítani

Hétfőn 10 forinttal csökkentette az üzemanyagok árát a Mol, szombattól egy rendkívüli változással még tovább csökkennek az árak itthon. A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára szerint ez a bejelentés új helyzetet teremt a kiskereskedelmi piacon. A változáshoz valamilyen mértékben várhatóan minden töltőállomás alkalmazkodik majd és árakat csökkent - mondta az InfoRádiónak Grád Ottó.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.02. csütörtök, 18:00
Könnyid László
a Magyar Turisztikai Ügynökség főigazgatója
Eljöhet a benzinkutak bosszúja

Eljöhet a benzinkutak bosszúja

Két hetes ultimátumot adott a kormányzat a hazai üzemanyagpiaci szereplőknek, ez alatt az idő alatt a régiós középmezőnybe kell eljuttatni a magyar benzint és a dízelt. A Mol már meg is tette az első nagy lépést, mindkét terméknél 10-10 forinttal csökketette a kiskereskedelmi árrését, ezt a piac többi szereplője is nagyjából lekövette. A kormányzat a múlt héten a benzin esetében 27, a dízelnél pedig 10 forintos relatív árcsökkenés szükségességét jelezte, ami a benzinkutak hasznának visszavágásával valósulhat szerintük meg: felmerül a kérdés, hogy hogyan is alakulhat a kisebb, független benzinkutak nyeresége abban az esetben, ha valóban megtörténik az árrés összehúzása? Megéri az új környezetben üzemeltetni a kutakat? Mi a nagy veszélye a piaci folyamatokba való belenyúlásnak? Eljön a „benzinkutak bosszúja"?

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×