A katonai illetékesek szerint az Emeraude nevű támadó atom-tengeralattjáró néhány napja az Atlanti-óceán egy aránylag jól behatárolt területén köröz, megpróbálva pontosan beazonosítani a jelforrás pontos helyét.
A Vizsgálati és Elemző Iroda illetékesei mindenesetre azt hangsúlyozzák, hogy az első - és valószínűleg nem végleges - jelentés elkészítésénél minden olyan elemet sorra vesznek, amely a repülő katasztrófáját okozhatta. Az egyik fő "gyanúsítottnak" továbbra is a gép sebességének megállapításában kulcsszerepet játszó légnyomásváltozás-mérő szondák számítanak.
Ezeket az Air France az elmúlt hetekben minden Airbusán kicserélte, mert mint arról az InfoRádióban korábban beszámoltunk, az elmúlt egy-két évben több, a Pitot-csöveknek nevezett műszerek meghibásodásához köthető incidens történt a gépeken. A kérdésről azonban mindenki rendkívül óvatosan nyilatkozik, ha ugyanis bebizonyosodna, hogy valóban a légnyomásváltozás-mérők miatt következett be a tragédia, úgy az a gyártó francia Thales cég felelősségét is azonnal felvetné.
Emberi hibák?
A jelentés várhatóan az esetleges emberi hibákat is sorra veszi, igaz, erről eddig semmilyen érdemi információ nem jelent meg. Jelzés értékű lehet viszont, hogy a Le Figaro című napilap pénteken egy olyan, a pilóták magatartását vizsgáló anyagból idéz, melynek elkészítését az Air France rendelte meg még 2006-ban.
A vizsgálatot a társaság Boeing777-es divíziójának vezetője végezte el, aki arra a következtetésre jutott, hogy a pilóták nem eléggé összeszedettek munka közben, "túlságosan megbíznak a fedélzeti műszerekben", miközben egyfajta "önelégültség" jellemzi őket. Mindezek mellett arra is felhívta a figyelmet, hogy gondok vannak a fiatal pilóták képzésével, akik gyakran alapvető repüléstani ismeretekkel nincsenek tisztában.
Az első eredményeket váró felfokozott hangulat közben az Air France megkezdte az áldozatok családjainak részleges kártalanítását. A cég közlése szerint első körben minden személy után 17.500 eurót, mai árfolyamon közel öt millió forintot utal át az érintetteknek, a végösszeg azonban utasonként elérheti a 116 ezer eurót, ami közel 32 millió forintnak felel meg.
A kifizetések megkezdésére egyébként azt követően kerülhetett sor, hogy a biztosítók néhány hete 67,4 millió eurós, mintegy 18,5 milliárd forintos kártérítést fizettek az Air France-nak lezuhant Airbusa után.