Mint arról az Infostart is beszámolt, a Magyar Nemzeti Bank közzétette Fizetési rendszerek című elemzését, amiből egyebek mellett az is kiderült, hogy itthon drága a bankolás, illetve hogy bizonyos vármegyékben az emberek több mint kétharmada részben készpénzben kapja a fizetését.
További érdekes adatként kiderült, hogy a külföldi szolgáltatók milyen jelentős szereplővé váltak a hazai pénzforgalomban: az ügyfélszámuk 23,8 százalékkal 1,6 millióra nőtt, a kibocsátott kártyák száma 20,7 százalékkal 2,1 millióra emelkedett.
A magyar ügyfelek a külföldi fintech szolgáltatók által kibocsátott kártyákkal több mint 1500 milliárd forint kártyás vásárlást végeztek 2024-ben.
A fenti ügyfélszámmal a külföldi szereplők együttesen már Magyarország harmadik legnagyobb bankja
lennének. Mindazonáltal az egy kártyára eső forgalom jelentősen alacsonyabb, és ezek a vásárlások sokkal nagyobb arányban történnek online és külföldön. Ez alapján az ügyfelek többsége továbbra is csak másodlagos számlaként használja ezeket a szolgáltatókat, amelyek átutalási forgalomban és különösen betétállományban jelentősen elmaradnak a hasonló ügyfélszámú magyar bankoktól.
A jelentés szerint a külföldi fintech szolgáltatók magyarországi ügyfélkörének jelentős növekedésére a hazai bankoknak olcsóbb és jobb minőségű szolgáltatásokkal kell reagálniuk a versenyképességük
megőrzése érdekében.
Egyes hazai bankok a szolgáltatásfejlesztés terén már reagáltak az új szereplők megjelenésére, így például egyre több hazai banknál érhető el széleskörű szolgáltatásokat tartalmazó mobilbanki alkalmazás, virtuális bankkártya, vagy devizaváltás kedvező árfolyamon. A hazai pénzforgalmi piac sajátos szerkezete és ebből fakadó magas koncentrációja azonban továbbra is rontja a szektor versenyképességét és lassítja a szolgáltatásfejlesztéseket.







