Infostart.hu
eur:
386.84
usd:
328.82
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Az Adria kőolajvezeték fogadópontja a Mol Nyrt. százhalombattai Dunai Finomítójában 2022. május 24-én.
Nyitókép: MTI/Szigetváry Zsolt

Mol: az Adria-vezeték kapacitása nem elég, kell másik kapcsolat is

A Janaf és a Mol tesztjei szerint a horvát Adria-vezeték kapacitása nem megfelelő az orosz olaj teljes kiváltására, ami ellátásbiztonsági kockázatot jelent a régióban.

Az EU 2028-tól betiltja az orosz kőolajimportot, de nincs még működő alternatíva, ezért további fejlesztésekre és új vezetékekre van szükség. Az Index értesülései szerint a közelmúltban a Janaf és a Mol csoport újabb kapacitástesztet végzett az Adria-vezeték horvát szakaszán, és az eredmények nem oszlatták el a vezetékkel kapcsolatos aggodalmakat: az Adria-vezeték önmagában nem jelent működőképes alternatívát a Barátság-vezetékre. A horvátországi olajvezetéken keresztül egyelőre nem lehet a régió ellátásbiztonságához szükséges kőolajmennyiséget leszállítani.

A portál megkeresésére Szabó Szabolcs Pál, a Mol Downstream magyarországi vezetője megerősítette, hogy többször vizsgálták az Adria-vezeték horvát szakaszának kapacitását, de a rövid távú tesztek valóban nem hoztak megnyugtató eredményt, nem biztos, hogy a vezeték képes kielégíteni a Mol csoport kőolajigényét. A Mol szakembere szerint ahhoz, hogy az Adria-vezetéket teljes értékű ellátási útvonalként lehessen tervezni, további vizsgálatokra és fejlesztésekre van szükség. Ráadásul a vezetéket üzemeltető Janaffal 2022 végén járt le a korábbi hároméves szerződése a Mol csoportnak, és azóta csak jelentősen megemelt díjon tudtak újra szerződni. A Mol már többször is felhívta a figyelmet: évek óta az európai átlagárak négy-ötszörösét fizeti a szolgáltatásért.

Az Index információi szerint a Dunai Finomító teljes technológiai rugalmassága 2026-ra megtörténik, ezt a Mol csoport teljesen önerőből hajtja végre, de az ellátásbiztonsághoz a finomítói technológia mellett legalább két teljes értékű és megbízható útvonalra van szükség.

„Az Adria-vezeték önmagában akkor sem tudná garantálni a régió ellátásbiztonságát, ha a szükséges fejlesztések megvalósulnának, és a Janaf végre az európai átlaghoz igazítaná a díjszabását” – mondta Szabó Szabolcs Pál. A Mol úgy látja: ha az Európai Unió ragaszkodik ahhoz, hogy a régió lemondjon egy megbízható ellátási útvonalról, akkor vállalnia kell a felelősséget és szerepet kell vállalnia a valós alternatíva megteremtésében is, Ennek részeként gondoskodnia kell arról, hogy a régió országai az odesszai kikötőn keresztül is hozzáférjenek a nyersanyagokhoz. Ezzel – amellett, hogy a vezeték megerősítése egybevág az Európai Unió stratégiai céljaival – az ukránok és a szerbek is jól járnának.

Címlapról ajánljuk
Szemléletváltás nélkül nem megy: a mezőgazdaság a klímaváltozás nagy vesztese

Szemléletváltás nélkül nem megy: a mezőgazdaság a klímaváltozás nagy vesztese

A 2021 és 2024 közötti négy évből háromban hazánk területének 70 százalékát aszály sújtotta. Egy uniós jelentés szerint Magyarországon 2022-ben a biogazdálkodás mindössze a termőterületek 6,3 százalékán volt jellemző, miközben az EU 2030-ra 25 százalékos célt tűzött ki. Koczóh Levente András, a Green Policy Center senior klímapolitikai szakértője vázolta, milyen változtatásokra lenne itthon szükség.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×