Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Felszíni berendezések a Baltic Pipe földgázvezetékre kapcsolása miatt kibővített goleniów-i kompresszorállomáson, az északnyugat-lengyelországi város közelében 2022. szeptember 27-én, a Baltic Pipe átadásának napján. A beruházás a lengyel-dán energiabiztonsági együttműködés keretében jött létre, amellyel a norvégiai földgázt a dániai hálózaton kereszül Lengyelországba juttatják a Balti-tenger alatt. Az új vezeték éves kapacitása 10 milliárd köbméter.
Nyitókép: MTI/EPA-PAP/Marcin Bielecki

Nagy gázalku készül az EU és Oroszország között

Több nyilatkozat is arra utal, hogy hoy mégis maradhat az ukrán tranzit.

Egy nagy volumenű gázalku formálódik az Európai Unió és Oroszország között, amihez Ukrajna kész asszisztálni - írja az elmúlt napok nyilatkozatai alapján a Portfolio.

A ukrán tranzitszerződés az év végén lejár, és kijevi nyilatkozatok szerint nem is hosszabbítanák meg.

A Portfolio felidézi, hogy péntek este a szlovák tranzithálózat üzemeltetője kiadott egy közleményt, miszerint európai gázvásárlók összefoghatnak, hogy egy konzorcium segítségével orosz gázt vásároljanak az orosz-ukrán határon. Ezután Ukrajnának tranzitdíjat fizetne, hogy eljuttassa a gázt a vezetékhálózatán át az unióba.

A jelenlegi rendszerben a tranzitdíjat a Gazprom fizeti - vagy éppen nem - Ukrajnának.

Alekszander Novak orosz energiaügyi miniszter és miniszterelnök-helyettes szombaton azt nyilatkozta, hogy ha az unió úgy kívánja, Moszkva kész tárgyalni az új konstrukcióról. Igaz, azt is hozzátette, hogy eddig nem látják ezt a szándékot.

Az orosz vezetékes gázszállítások az ukrajnai tranziton át évi mintegy 12-15 milliárd köbmétert tesznek ki, hónapok óta napi szinten jellemzően 42 millió köbmétert küld az orosz Gazprom Ukrajna felé tranzitgázként.

Ha megszületne a megállapodás, az Magyarország számára azt jelentené, hogy a hosszú távú magyar-orosz gázszerződésekből a kisebb rész, az évi 1 milliárd köbméteres mennyiség szállítása is lehetséges lenne Ukrajnán át.

Címlapról ajánljuk

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Hatalmas fordulatra készül Brüsszel, leveszik a kesztyűt a következő csapás előtt

Hatalmas fordulatra készül Brüsszel, leveszik a kesztyűt a következő csapás előtt

Az elmúlt néhány év megkérdőjelezhetetlenné tette, hogy az Európai Unió geopolitikai visszaerősödéséhez elengedhetetlenné vált egy új védelmi ipar felhúzása és a versenyképességi szempontok előtérbe helyezése. Ez a két téma több ponton kapcsolódik az uniós stratégiában, de egyik sem megvalósítható az ezekhez szükséges kritikus nyersanyagokhoz való hozzáférés nélkül. Kína az elmúlt évtizedek alatt úgy helyezkedett, hogy ezeknek a kitermelése és feldolgozása is rajta keresztül történjen, így a bármikor újraélesíthető vámháború árnyékában az EU-nak olyan stratégiát kell kidolgoznia, amely rövid távon biztosítja a készleteket, és fokozatosan eléri, hogy egy ország se legyen képes önkényesen zsarolni az EU-t, valamilyen függősége miatt. Az Európai Bizottság ezért olyan tervvel állt elő, amely új beszállítókkal és a beszerzési rendszer kézbevételével kívánja megelőzni a sokszor napi működést is fenyegető készlethiányt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×