eur:
411.29
usd:
392.29
bux:
79229.24
2024. november 21. csütörtök Olivér
Moscow, Russia - March 26, 2019: Aircraft Airbus A320-232(WL) HA-LYT of Wizz Air against blue sky in sunny morning going to landing at Vnukovo international airport in Moscow
Nyitókép: Fotokot197/Getty Images

Sorra cserélni kell egyes Airbus-gépek hajtóműveit, már járatcsökkentések várhatók

Az Airbus A320neo családba tartozó repülőgépek hajtóműveinél felmerült újabb probléma miatt a következő két negyedévben akár 10 százalékos kapacitáscsökkentésre is kényszerülhet a Wizz Air légitársaság.

Az RTX tulajdonában lévő Pratt & Whitney 2015 és 2021 között gyártott GTF-hajtóműveiben a nagynyomású fokozat turbinatárcsáiban felhasznált fémporba mikroszkopikus szennyeződések kerültek, emiatt azokon repedések keletkezhetnek. Az érintett hajtóműveket cserélni kell, ez pedig érinti a légitársaságok járatszervezéseit is. A Wizz Air esetében ez több ezer járat törlését jelenti idén október és 2024 márciusa között.

Pető György légügyi szakértő az InfoRádióban elmondta: ha a gyártó úgy ítélte volna meg, hogy ez egy nagyon súlyos probléma, akkor a légügyi hatóságok az ilyen hajtóművel felszerelt repülőgépeket azonnal kivonták volna a légi közlekedésből. „Nyilván egy komponensről van szó, amit a gyár úgy ítélt meg, hogy hosszú távon nem biztosítana biztonságos működést a hajtóművek számára, ezért

ilyenkor visszahívják a hajtóműveket és szükség esetén ki fogják az érintett alkatrészt cserélni.

Ez pontosan ugyanolyan, mint amikor egy nagy autóipari cég észreveszi, hogy egy bizonyos autótípusánál hiba van, és akkor az összes autót vissza kell vinni szervizbe és kicserélik rajtuk a rossz alkatrészt” – fogalmazott a szakértő.

A gyártó előrejelzése szerint az átvizsgálások akár 2026-ig is elhúzódhatnak.

Az ügyben közleményt kiadó Wizz Air fapados légitársaság flottájának már több mint felét teszik ki az új generációs Airbus A320neo családba tartozó repülőgépek, és ezek kizárólag Pratt & Whitney GTF-hajtóművekkel rendelkeznek. A Wizz Air becslése szerint emiatt

a légitársaságnál tíz százalékos kapacitáscsökkentésre lehet szükség a következő két negyedévben.

Ez idő alatt ellenőrzik és cserélik ugyanis a hajtóműveket.

Ezek garanciális repülőgépek, tehát a hibát a gyártónak kell kijavítania, nem jöhet szóba más cég – magyarázta Pető György. Mint mondta, a légitársaság feltehetően anyagilag nagyon meg fogja szorongatni a repülőgépgyártót és a Wizz Air valószínűleg komoly anyagi kompenzációt vár majd el a történtek miatt.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×