eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
air pollution crisis in city from diesel vehicle exhaust pipe on road
Nyitókép: Toa55/Getty Images

Eszelős a profitnövekedés a legnagyobb európai autómárkáknál

Az öt legkedveltebb európai autógyártó 2019-es profitjának több mint kétszeresét érte el már el, miközben nem tud alkalmazkodni az Európai Unió által elé állított szigorúbb kibocsátási szabályzással.

Az európai autóipar nagy ötöse - a BMW, a Mercedes, a Renault, a Stellantis és a Volkswagen - együttesen 64 milliárd euró nyereséget zsebelt be úgy, hogy kevesebb autót adtak el, de drágábban - derül ki a Transport and Environment (T&E) zöld kutatóintézet tanulmányából.

A vállalatok kereskedelmi szövetségükön keresztül azzal érvelnek, hogy az autók kipufogógáz-kibocsátásának csökkentés akár 2000 euróval is megemelné az autók árát - írja a The Guardian.

A fizetések is az egekben

Eközben a gyárak vezetőinek fizetései is hatalmasat emelkedtek A VW az egyetlen az ötösből, amely 2019 óta nem emelte a felső vezetők fizetését, de a másik négy vizsgált vállalatnál a vezérigazgatói fizetések 22-103 százalék között emelkedtek ugyanebben az időszakban - áll a jelentésben. Az öt nagyvállalat vezérigazgatójának átlagos fizetésemelése a világjárvány, a háború és az infláció három éve alatt 50 százalékos volt.

Európa az Euro 7 sztenderdjét vezeti be annak érdekében, hogy csökkentse a közúti károsanyag-kibocsátás miatt bekövetkező évi 70 ezer korai halálozást: ennek alkalmazása az Európai Bizottság adatai szerint 90-150 euróba (24-56 ezer forint) kerül autónként. A légszennyező anyagok, például a szállópor és a nitrogén-oxidok évente 6,7 millió idő korai halálozásért és több mint egymillió halvaszületésért, valamint légzőszervi megbetegedésekért, demenciáért és mentális betegségekért okolhatók.

Április elején azonban a Volkswagen az Euro 7-es rendszer bevezetési ideje és költségei miatt a rendszer elindításának elhalasztását kérte. Dirk Ameer, a Volkswagen szóvivője szerint a javaslat felhajtaná az árakat, és alacsonyabb eladásokhoz, a régebbi járművek hosszabb utakon tartási idejéhez és a flotta megújulásának lelassulásához vezetne, és még a levegő minőségére is negatívan hatna.

"Változtatások nélkül, különösen az Euro 7-es javaslat időzítésének változtatása híján jelentős termelés- és munkahelyvesztéshez fog vezetni Európa-szerte. Ez minden európai gyártóüzemet és minden járműosztályt érinteni fog" - állította Ameer.

Vita van abban, mennyibe is kerül

A T&E szerint ugyanakkor a kipufogógáz-kibocsátás korlátozásának költsége a szabályozás időtartama alatt legfeljebb 5,7 milliárd eurót tenne ki, ami a vállalat 2022-es nyereségének 37 százaléka jelentené.

"Nem irigyeljük az autógyártók rekordnyereségét, de az az állítás, hogy nem engedhetik meg maguknak az olcsó szennyezéscsökkentést, egyszerűen kapzsiság. Az autóipar a nyereséget a drágább prémium járművek eladásával maximalizálja, miközben úgy tesz, mintha a szennyezési szabályok megfizethetetlenné tennék az autókat. Az uniós jogalkotóknak a közegészségügyet az iparág pénzhajhászása elé kell helyezniük" - mondta Anna Krajinska, a T&E járműkibocsátásért és levegőminőségért felelős vezetője.

Bár a 2019 óta tartó időszakban

az öt nagy gyártó együttesen 25 százalékkal kevesebb autót adott el, a Stellantis és a BMW ezekben az években megduplázta, illetve megháromszorozta haszonkulcsát,

mivel az egész iparágban megindult a prémium járművek, például a SUV-k felé történő "volumen-érték" váltás. A kisebb és népszerűbb modelleket, például a Fiat Puntót, a VW Beetle-t és a Citroen Picassót megszüntették.

Egy új Mercedes átlagára most 43 százalékkal magasabb, mint 2019-ben, míg a vállalat tavalyi 14,5 milliárd eurós profitja 600 százalékkal haladta meg a 2019-es szintet - derül ki a tanulmányból, amely a vállalat és a Bloomberg adatain alapul.

A tesztekre hivatkoznak

Az Európai Autógyártók Szövetségének szóvivője igyekszik védeni a márkákat: szerintük annak ellenére, hogy a javaslat minimális környezeti előnyökkel jár, fennáll a veszélye, hogy szükségtelen pénzügyi nyomást helyez a fogyasztókra, és elvonja a beruházásokat a zéró kibocsátású technológiákról.

"Egyes gyártók becslései szerint egy új autó átlagos fogyasztói ára 2000 euróval emelkedhet. Ez a megnövekedett költség elsősorban a tesztelési keretfeltételekből adódik, beleértve a szándékos és folyamatos, szélsőséges körülmények közötti vezetést" - fogalmaztak.

Az Euro 7 sztenderd mintegy 100 millió járműre vonatkozna a hagyományos motorok 2035-ben életbe lépő uniós tilalma előtt. Szigorítaná a közúti kibocsátási teszteket, folyamatosan vizsgálná a kibocsátást a fedélzeti ellenőrző rendszerekkel. Elődje, az Euro 6 2014-ben, a dieselgate-botrány előtt született. A Volkswagen azóta 31 milliárd eurót fizetett ki bírságok és egyezségek formájában, miután 2009 és 2015 között mintegy 11 millió autó esetében játszotta ki bizonyos rendszerekkel a károsanyag-kibocsátási teszteket.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×