Világszerte, így Magyarországon is súlyos, ha nem a legsúlyosabb problémát okozza a gépkocsivezetők hiánya – mondta érdeklődésünkre Árvay Tivadar. A két és fél ezer taggal bíró Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének a szóvivője kiemelte, a járművek 8-10 százaléka már áll, mert nincs elég gépkocsivezető.
A szakma már közel sem annyira vonzó, mint évtizedekkel ezelőtt volt – magyarázta a szakember. „Amikor még sorban álltak a Hungarokamion lépcsőjén a leendő sofőrök arra várva, hogy valaki végre kilépjen…” – fogalmazott Árvay Tivadar. Szerinte a mai generációknak a valóban kiemelkedő jövedelem mellett sem vonzó, hogy távol legyenek hetekre az otthonuktól. Pedig már számos olyan szabály született, ami egyrészt a sofőrök szociális körülményeinek kedvez, másrészt biztosítja, hogy sűrűbben lehessenek itthon.
A koronavírus-járvány csak tovább rontotta az ágazat helyzetét. Bár az áruáramlás viszonylag gyorsan rendeződött a pandémia alatt Európában, de például az oltással kapcsolatos problémák a gépkocsivezetők között is jelentkeztek – tette hozzá Árvay Tivadar. Példaként említette, hogy Magyarországon relatíve gyorsan el lehetett kezdeni oltakozni az orosz és kínai vakcinával,
sok nyugat-európai országban ezeket most nem fogadják el, így hiába vannak beoltva a sofőrök, ha korlátozzák a mozgásukat.
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete, elkerülendő a brit állapotokat Magyarországon, nagyon fontosnak tartaná azon adminisztratív terheknek az azonnali eltörlését, amelyek elvehetik a kedvét az idősebb korosztálynak a munkába állástól. Például az úgynevezett GKI-kártyának a frissítő képzése utáni vizsgakötelezettség intézményét, ami EU-szerte nem kötelezően elvárt szabály. A fiatalok megnyerésére pedig szükség lenne korszerű képzési rendszerre, továbbá az Európai Unióban is versenyképes bérre – tette hozzá Árvay Tivadar.