Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 21. vasárnap Tamás
Highway transportation with yellow lorry at sunset
Nyitókép: IvanSpasic/Getty Images

Leállósáv: itthon már minden tizedik kamion áll a sofőrhiány miatt

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének szóvivője szerint a szakma ma már nem vonzó a fiataloknak, a koronavírus-járvány pedig tovább rontotta az ágazat helyzetét.

Világszerte, így Magyarországon is súlyos, ha nem a legsúlyosabb problémát okozza a gépkocsivezetők hiánya – mondta érdeklődésünkre Árvay Tivadar. A két és fél ezer taggal bíró Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének a szóvivője kiemelte, a járművek 8-10 százaléka már áll, mert nincs elég gépkocsivezető.

A szakma már közel sem annyira vonzó, mint évtizedekkel ezelőtt volt – magyarázta a szakember. „Amikor még sorban álltak a Hungarokamion lépcsőjén a leendő sofőrök arra várva, hogy valaki végre kilépjen…” – fogalmazott Árvay Tivadar. Szerinte a mai generációknak a valóban kiemelkedő jövedelem mellett sem vonzó, hogy távol legyenek hetekre az otthonuktól. Pedig már számos olyan szabály született, ami egyrészt a sofőrök szociális körülményeinek kedvez, másrészt biztosítja, hogy sűrűbben lehessenek itthon.

A koronavírus-járvány csak tovább rontotta az ágazat helyzetét. Bár az áruáramlás viszonylag gyorsan rendeződött a pandémia alatt Európában, de például az oltással kapcsolatos problémák a gépkocsivezetők között is jelentkeztek – tette hozzá Árvay Tivadar. Példaként említette, hogy Magyarországon relatíve gyorsan el lehetett kezdeni oltakozni az orosz és kínai vakcinával,

sok nyugat-európai országban ezeket most nem fogadják el, így hiába vannak beoltva a sofőrök, ha korlátozzák a mozgásukat.

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete, elkerülendő a brit állapotokat Magyarországon, nagyon fontosnak tartaná azon adminisztratív terheknek az azonnali eltörlését, amelyek elvehetik a kedvét az idősebb korosztálynak a munkába állástól. Például az úgynevezett GKI-kártyának a frissítő képzése utáni vizsgakötelezettség intézményét, ami EU-szerte nem kötelezően elvárt szabály. A fiatalok megnyerésére pedig szükség lenne korszerű képzési rendszerre, továbbá az Európai Unióban is versenyképes bérre – tette hozzá Árvay Tivadar.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Gálik Zoltán Ukrajna támogatásáról: egy rendkívül bonyolult szerződés aláírása várható

Gálik Zoltán Ukrajna támogatásáról: egy rendkívül bonyolult szerződés aláírása várható

Ukrajna várható pénzügyi igénye körülbelül 130 milliárd euró három év alatt, ebből az EU 24 tagországa egy közös hitellel 90 milliárdot állna – ennek mikéntjéről is beszélt a Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi docense. Gálik Zoltán erős szereplőnek látja az ügyben az EU-t. Téma volt még a műsorban a Mercosur-megállapodás ügye, valamint az unió 2028–2034-es költségvetésének több vitatott újdonsága, a V3-ak érdekérvényesítési pozíciója is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Vészjósló figyelmeztetés: visszafordíthatatlan folyamatok indultak el a Föld klímarendszerében

Vészjósló figyelmeztetés: visszafordíthatatlan folyamatok indultak el a Föld klímarendszerében

Éghajlati billenőelemek, billenőpontok, fordulópontok – olyan fogalmak, amelyekkel egyre többször találkozhatunk ismeretterjesztő és tudományos szakcikkekben is, de a politikusok és a döntéshozók figyelmét nemigen kelti fel, hiszen elintézik azzal a profán kiszólással, hogy „köztudott, hogy az időjárás változik”. Pedig ezen fogalmakkal kapcsolatos folyamatok óriási hatással lehetnek az emberiségre. Egy olyan kritikus küszöböt képzeljünk el az éghajlati rendszerben, amelynek átlépése után egy nagyobb térségben hirtelen, visszafordíthatatlan és akár önmagát erősítő változások indulnak el: például megváltozik a monszun India térségében vagy leáll a Golf-áramlat.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×