eur:
410.96
usd:
392.3
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Kecskeméten készült Mercedes kompakt személyautók a Mercedes-Benz gyárában 2016. május 24-én. A gyár több mint 180 ezer legyártott járművel húsz százalékos növekedést ért el 2015-ben.
Nyitókép: Ujvári Sándor

Az autógyártástól eltérő dolgokra kénytelen fókuszálni a kecskeméti Mercedes

Hivatalosan is megerősítették, hogy leállt a kecskeméti Mercedes-gyárban a termelés. A Financial Times brit gazdasági napilap már arra figyelmeztet, hogy a második negyedévben bajba kerülhet az autógyártás, ha nem oldódik meg a globális chip- és félvezető hiány.

2020-ban az egész világot sokkolta, amikor a koronavírus-járvány hatására megszakadtak az ellátási láncok, és leállásra kényszerültek az európai autógyártók. Tavaly nyár elejére helyre állt a termelés, idén év elején azonban újabb nehézségek jelentek meg az iparágban, először januárban álltak le több üzem a globálisan jelentkező chiphiány miatt. Múlt héten ismét zavar mutatkozott az ellátásban – hétfőn pedig megerősítette a kecskeméti Mercedes-gyár azt a múlt heti hírt, hogy május 2-ig a világban tapasztalható félvezetőhiány miatt szünetelteti a termelés.

A Portfolio elemzője az InfoRádiónak azt mondta: a gyárban most más fejlesztésekre és a dolgozók koronavírus elleni vakcinázásra használják föl a kieső időt. A Mercedes Benz a gazdasági portál szerkesztőségének eljuttatott hivatalos válaszaiból kiderült: egyes félvezető komponensek terén jelenleg világszerte beszállítói nehézségek tapasztalhatók az alkatrészellátásában, kiemelve, hogy a konszern szoros kapcsolatban áll mind a közvetlen-, mind a félvezető beszállítóival. Hangsúlyozták továbbá, hogy

a kecskeméti gyár – a tervek szerint – a 17. naptári hétig bezárólag módosította a termelési programját.

Szandányi Levente hozzátette: a cég jelezte, a nagyszámú dolgozók oltása mellett zavartalanul folyik a kiemelt stratégiai projektek megvalósítása.

Az elemzők korábban úgy látták, hogy a világszerte jelentkező chiphiány átmenetileg sem teszi próbára az autógyártás, hiszen az üzemek az előre nem tervezett állási idő után behozhatják a lemaradást. Hétfőn viszont a Financial Times brit gazdasági napilap már arra figyelmeztetett, hogy a második negyedévben bajba kerülhetnek az autógyártók, ha nem oldódik meg az alkatrész utánpótlás. A Portfolio elemzője úgy véli, ennek tükrében érdemes lesz figyelemmel kísérni, hogy valóban bekövetkezik-e mindez, és hogy az egyes nagyvállalatok különböző gyártóbázisait hogyan is érintheti a probléma. Visszatekintve a 2020-as előrejelzésekre, mindenki borzasztóan optimista volt az autóipar teljesítményét illetően az idei évre vonatkozóan, két számjegyű bővülést jósolva, azonban, ha valóban eszkalálódik a probléma a második negyedévben, könnyen előfordulhat, hogy érezhető hatással lesz az autóipari termelésre, ami

rányomhatja a bélyegét a teljes 2021-es kibocsátásra is

– tette hozzá Szandányi Levente

Az elemzők arra számítanak, hogy itthon az autó- és az építőipar húzhatja idén a növekedést. Az iparon belül az autóipar képviseli a legnagyobb részarány: az ipari termelés volumenének 28 százalékát adja Magyarországon a járműgyártás.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×