A szakember a Novekedes.hu-nak adott interjúban kiemelte: a koronavírus alapjaiban változtatta meg a mobilitást. Ennek hatására egyik pillanatról a másikra eltűnt a forgalmuk 30-40 százaléka. Mint fogalmazott, 34 éve dolgozik a Shellnél, olyan válságot azonban még nem látott, amely során az emberek alapvető szokásai változtak volna meg. Egy ilyen jellegű változás pedig komoly kihívás elé állítja a menedzsertársadalmat.
A krízisre ugyanakkor lehetőségként is tekint: „A járvány előtt 200-220 napot utaztam évente, […] tavaly március óta azonban home office-ban dolgozom” – fogalmazott. Nem hitte volna, hogy például egy 80 országot összefogó telefon konferencia működni tud napi szinten, de hatékonyabbak lettek. Ma 3-4 óra lebonyolítják azokat a beszélgetéseket, melyek máskor 3-4 napig tartottak, sőt, az emberek meghallgatják a másikat és tanulnak is egymástól. Úgy tapasztalta, a bajban nyitottabbak és összetartanak az emberek.
Negatív hatás ugyanakkor, hogy bár a virtuális platformok kommunikációra jók, a személyes találkozást nem pótolják. „Egy vezetőnek fontos, hogy ne csak értsék, amit közvetít, hanem érezzék és lássák is, és ezt nehéz pótolni.” Megjegyezte, számára az lesz a járványt követő kihívás, hogy a válság okozta pozitív hozadékokat a továbbiakban is fenntartsák.
A gáz segíti az fosszilis energiahordozóktól való búcsút
Kapitány István arról is beszélt, hogy az elektromobilitás, ezen belül az elektromos töltés néhány évtizeden belül főtevékenységgé fog válni a Shellnél. Tavaly létrehoztak egy áram divíziót, szélfarmokat, napenergia parkokat vásárolnak, a nagykereskedelem mellett kiskereskedelmi tevékenységet is végeznek.
Példaként említette, hogy az Egyesült Királyságban megvásárolták az ubitricity elektromos töltőhálózatot, amely 2700 utcai töltőt jelent, valamint 120 kúton 150 kilowattos töltőket is üzemeltetnek Shell Recharge márkanév alatt. Emelett sok otthoni töltőt is értékesítenek.
„A benzinpiacon harmadik helyen állunk, de az e-töltésben mi vagyunk a legnagyobbak.”
Céljaik között említette, hogy 2025-re félmillió elektromos töltőponttal rendelkezzenek, amivel a Shell lehet a legnagyobb ilyen hálózatot üzemeltető vállalat. De a legfontosabb a karbonsemlegesség elérése 2050-re, ami komoly vállalás – fogalmazott, kiemleve:
az olaj szerepe egyre kisebb lesz, majd teljesen megszűnik.
A fosszilis energiahordozók közül a gáz segít az átmenetben, kellően rugalmas és szabályozható, hogy az időjárásfüggő megújulókat kiegészítse - fejtette ki. „Mi egyébként ma is durván tízszer annyi olajat adunk el, mint amennyit kitermelünk. A különbséget partnerektől vásároljuk, itthon például a Moltól.”