Tengerpartok, folyók, parkok és egyéb helyszínek eldobált szemetében 55 országból 51-ben vannak jelen a Coca-Cola termékeinek eldobott csomagolásai – tudósít a The Guardian cikke. A felmérésben önkéntesek szedték össze a felgyülemlett szemetet a részt vevő országokban: összesen 14 734-en gyűjtötték a hulladékot, amelyből azután márkaauditot végeztek. A begyűjtött 346 494 darab műanyagszemét közel kétharmadán egyértelműen azonosítható volt, hogy milyen márka termékéből került nem a megfelelő helyre. A Coca-Cola hozzájárulása a műanyagszeméthez nagyságrendekkel nagyobb volt, mint a második Pepsié és a harmadik Nestléé együtt:
- a Coca-Cola márkajelzését 51 országban, 13 834 darab csomagoláson találták meg,
- míg a Pepsi márkajelzését 43 oszágban, 5155 műanyagdarabon,
- a Nestléét pedig 37 ország 8633 darab szemetén.
Magyar adatok nem szerepelnek a kutatásban: 2018-ban voltak hazai önkéntesei a kutatásnak honlapjuk tanúsága szerint, tavaly és idén azonban már nem volt vállalkozó erre országunkban.
Kell a műanyag?
A Coca-Cola már korábban kivívta a környezetvédők rosszallását ebben az évben azzal a kijelentéssel, miszerint nem tervez megválni a műanyag palackoktól, mivel vásárlóik kedvelik azokat. Később aztán egy részben papírból készülő flakon tervével állt elő: ebben harminc százalék a papír aránya, a maradék 70 százalék pedig újrafelhasznált műanyag.
Egy 2017-es kutatás szerint ugyanakkor a világon felhasznált műanyag túlnyomó többségét, 91 százalékát soha nem használják újra, hanem a szemétben vagy a természetben végzi, esetleg elégetik. A Tearfund nevű nonprofit szervezet adatai szerint a Coca-Cola, a Pepsi és a Nestlé csak hat fejlődő országot figyelembe véve is évi félmillió tonna műanyagszennyezésért felelős.
Álljon le a műanyaggyár
"A világ top műanyagszennyező vállalatai azt állítják, keményen dolgoznak a megoldáson, miközben tovább pumpálják azokat a nagyvilágba" – mondja Emma Priestland, a Break Free From Plastic globális kampánykoordinátora. Véleménye szerint a műanyag szemét mennyiségnek megfékezésére csak a termelés leállítása, az egyszer használatos palackok kivezetése és az újrahasznosítás rendszerének bevezetése lehet a megoldás.
A márkával azonosítható műanyagszemetek közt leginkább egyszer használatos csomagolásokat, például
ketchupos, kávés és samponos flakonokat, zacskókat találtak.
Ezek adják a szemét nagy részét, melyet a cigarettacsikkek és a műanyag palackok követnek.
Vállalati válaszok
A Coca-Cola szóvivője az adatokra reagálva azt közölte: elhivatottak az iránt, hogy 2030-ra minden palack visszakerüljön hozzájuk és újrahasznosuljon. Elmondása szerint már 18 piacon kapható termékük olyan csomagolásban, amely teljes mértékben újrahasznosított, és a másodlagos csomagolóanyagok nagy részét is mellőzték. A Pepsi 2025-re szeretné 35 százalékkal csökkenteni a szűz, azaz máshol még soha nem használt műanyag használatát üzemeiben, valamint igyekeznek az újratöltés és az újrafelhasználás népszerűsítésével több tízmillió palack gyártását megspórolni. A Nestlé harmadával csökkentené gyáraiban a szűz műanyag használatát 2025-re, és ekkorra teljes mértékben újrahasznosíthatóvá vagy újra felhasználhatóvá tenné termékei csomagolását.