eur:
414.01
usd:
396.67
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
A BKV Zrt. új Mercedes-Benz Conecto Next Generation típusú buszai a járművek forgalomba állítása alkalmából tartott rendezvényen a társaság dél-pesti telephelyén 2020. január 20-án.
Nyitókép: MTI/Kovács Tamás

Egyre kétségesebb, lesz-e elég BKV-busz őszre

Napokon belül aláírhatja a főváros vezetése és a kormány a metrópótló buszok vásárlását célzó támogatási szerződést, amint lezárulnak a technikai egyeztetések - erősítette meg a Népszavának Fürjes Balázs miniszteri biztos. Ha ezt januárban megteszik, több buszt vehetett volna a pénzre eddig hiába váró BKV és nem lenne kétséges az sem, hogy leszállítják azokat, mire a metrófelújítás belvárosi szakasza csúcsra jár.

Még mindig nincs meg a pénz a fővárosi buszvásárlásra, de a kormány és a városvezetés szerint mindjárt aláírják a szerződést. Csak a BKV nem tud róla, és egyre nagyobb az aggodalom, hogy lesz-e elég jármű szeptemberre a hármas metró déli és középső szakaszának felújítása miatt szükségessé váló pótlásra - írta a Népszava egy, a BKV menedzsmentjének egy meg nem nevezett tagjára hivatkozva. A tisztviselő szerint a főváros és a kormány még mindig nem kötötte meg a buszvásárlásra ígért 3,2 milliárd forintról szóló támogatási szerződést. Holott a kormány még tavaly júliusban döntött a fővárosi közösségi közlekedés autóbusz-járműparkjának cseréjének támogatásáról. A támogatási szerződést a Miniszterelnökséget vezető miniszternek kellett volna megkötnie a BKV Zrt.-vel január végéig.

Mivel egyre inkább összecsúsznak a metrópótlás egyes szakaszainak munkálatai - jó ha őszre végeznek déli szakasszal és már hozzá kellett látni a középsőhöz is -, egyre kétségesebb a lap szerint, hogy sikerül az uniós támogatási szerződésben megszabott 2023-as határidőt tartani. Ez pedig azzal járhat, hogy a felújításra elnyert összesen 172 milliárd forint támogatás terhére nem nyújtható be számla 2023 után. Márpedig a középső szakasz tavaszi kezdésével kérdéses a 2023-as befejezés.

Mindezek miatt ősztől legkevesebb 30 busszal többre lesz szükség a metrópótláshoz, még úgy is, hogy leselejtezett buszok újra forgalomba állításán és 54 új Mercedes Connecto-G típusú csuklós busz bérlésén már, illetve 20 új busz megvásárlásán már túl van a fővárosi közlekedési vállalat. Ugyan ígérete van arra a BKV-nek, hogy a 3,2 milliárd forintos támogatásból 20 újabb buszt vegyen, de a Népszava szerint a január óta tartó forintgyengülés miatt már legfeljebb csak 17-t tud megvenni.

Ugyan a lapnak mind Kiss Ambrus, Budapest gazdasági ügyekért felelős főpolgármester-helyettese, mind Fürjes Balázs Budapest fejlesztéséért felelős államtitkár megerősítette, hogy már csak technikai jellegű egyeztetések maradtak hátra a szerződéskötés előtt, és arra napokon belül sor is kerülhet, félő , hogy ez a BKV-nak már késő lesz.

Az Inter Traction Electrics, amelytől rendelnék a járműveket, 150-180 napos szállítási határidőt vállalt korábban, de a koronavírus-járvány miatt ez nehezen lesz tartható. Ha pedig őszig nem érkeznek meg a buszok, akkor a BKV nem tud mit forgalomba állítani a legzsúfoltabb belvárosi részen. A hármas metró munkanapokon 520-540 ezer utast szállít, csupán a Nyugati-pályaudvaron 130 ezernél is több ember fordul meg egyetlen napon.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Miután szombaton évzáró nemzetközi sajtótájékoztatót tartott a miniszterelnök, vasárnap este az M1-nek is interjút adott. Meglátása szerint Brüsszel nagy árat fog fizetni azért, hogy még mindig úgy gondolja, mindent az eddigiek szerint kell tovább csinálni. Ukrajnában és a világban is új realitás van, ehhez kell alkalmazkodni, Magyarország is ezt teszi a gazdasági semlegességgel és a jövő évi költségvetéssel is. "Jobban fogunk élni, de hogy szebben tudunk-e, ez a kérdés" - zárta az interjút.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×