eur:
393.61
usd:
367.99
bux:
66262.24
2024. április 25. csütörtök Márk
Nyitókép: Pexels

Inkább használt autót veszünk

Új gépkocsiból is több fogy a korábbiakhoz képest – leginkább a cégeknek köszönhetően –, de főleg a használtautó-piac nő. Utóbbiak leginkább kéz alatt cserélődnek. 2018-ban 700 milliárd forint felett lesz a családi autóvásárlások értéke.

2017-ben az új autók értékesítése túllépte a százezer darabos határt, összesen 116 ezer darabot helyeztek forgalomba. Ez 20 százalékos növekedés volt, bár ebben az adatban benne vannak a céges autóvásárlások is – írja a Blokkk.com.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének legújabb becslése szerint a családi újautó-vásárlás aránya 40 százalék körül mozog. Ám ebben a kalkulációban a céges vásárlások egy részét magánvásárlásnak tekintették, amiben – a használatot illetően – sok igazság van. Noha még mindig lemaradásban vannak a lakossági vásárlások, az autókereskedők jelzései szerint a magánvásárlók visszatérőben vannak az új autók piacára.

A külföldről behozott használt autók száma 2017-ben megközelítette a 150 ezer darabot,

ami nagyságrendjét tekintve több az új autók összeladásánál (a 117 ezer darabnál). A családok autóvásárlásait nézve pedig háromszoros a különbség, a behozott import használtautók darabszámát és az újautó-vásárlások családi szeletét nézve (utóbbi a portál becslése szerint 50 ezer körüli lehetett).

A legnagyobb autóspiac a használt autók tulajdonosainak egymás közti adásvétele.

Ez az a kör, amikor a gépkocsikat nem kereskedőkön keresztül, hanem az autósok egymás között adják-veszik. 2017-ben a jóautók.hu információi szerint 687 ezer volt a belföldi autóátírások száma, ami 2018-ban tovább emelkedhet, elérheti akár a 750 ezer darabot is, amiben persze minden, a kereskedőknél eladott használt autók utáni átírás is benne van.

Az autók átlagéletkora igen magas: 14 év körül alakul; a behozottaké 10 év.

Drága a fenntartás

A háztartások 2017-ben 18 ezer milliárd forintot költöttek el, ennek körülbelül 3-4 százaléka ment el személygépkocsik vásárlására, újra és használtra együtt.

Az autót fenn is kell tartani, kell bele üzemanyag, el kell vinni időnként szervízbe, további költséget jelent a parkolás, a gépjárműadó, a kötelező biztosítás is. Ezek körülbelül 1500 milliárd forint költést jelentenek, melynek legnagyobb súlyú része az üzemanyag-vásárlás.

Azért az elmúlt években bő másfélszeresére nőtt az autóvásárlások értéke a családi költségvetésen belül, 400 milliárd forintról öt esztendő alatt – 2017-re – 630 milliárd forintra ugrott. 2018-ban további emelkedés várható, túllépve a 700 milliárd forintot (még úgy is, hogy a forint-euró árfolyam a korábbi 310 forintos szint helyett a 320 forintos szint környékén állhat inkább, ami az új és a használt autók behozatalát, valamint az üzemanyagköltségeket némileg drágítja.

Címlapról ajánljuk
Inkább többre lesz szükség, mint kevesebbre – a heti munkaidő növelését sürgetik Ausztriában

Inkább többre lesz szükség, mint kevesebbre – a heti munkaidő növelését sürgetik Ausztriában

Miközben több más európai ország mellett Ausztriában is vita folyik a munkaidő csökkentéséről, a gazdaság minden területéről mintegy ötezer szereplőt képviselő ipari testület (IV) indítványozta, hogy a csökkentés helyett inkább növeljék a heti munkaidőt 41 órára. A javaslatot felkarolta a kormány egyik legtekintélyesebb minisztere, a szakszervezek azonban tiltakoztak.

Döntött a kormány: három kérdésben is módosítják az alaptörvényt

Megszűnik az igazságügyi miniszteri ellenjegyzés a kegyelmi ügyekben, viszont kiskorúkat érintő ügyekben nem lehet majd kegyelmet adni – jelentette be a Kormányinfón Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter. Két további kérdésben is módosul az alaptörvény. Május 8-én Budapestre látogat a kínai elnök.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.25. csütörtök, 18:00
Bóka János
európai uniós ügyekért felelős miniszter
Az utolsó pillanatban kapta össze magát a NATO – Fordulat jöhet a háborúban?

Az utolsó pillanatban kapta össze magát a NATO – Fordulat jöhet a háborúban?

Alighanem sokak számára meghökkentő fordulat volt, hogy a nyugati politikusok a háború elején sorra ígérték meg Kijevnek, hogy ha kell, a végtelenségig támogatják az oroszok ellen viselt védekező háborút, tavaly nyáron azonban valahogy mégis szinte teljesen elapadtak a fegyverszállítmányok. Az elmúlt hetekben napi szinten írtak nyugati lapok az ukrán hadsereg katasztrofális lőszerhiányáról és az ukrán katonák összeomló moráljáról, a Donbaszban pedig 2022 eleje óta nem látott ütemben kezdett előretörni az orosz haderő. Aztán Amerikában fordulat történt: a Kongresszus több mint hat hónap huzavona után úgy döntött, hogy 61 milliárd dollárnyi forrással, hadianyaggal és technikával támogatja meg Kijevet a következező egy évben. Ez nyilván más NATO-országokat is megihletett: Nagy-Britannia rekordméretű fegyvercsomagot jelentett be tegnap, illetve úgy tűnik, lassan a régóta áhított F-16-osok is megérkeznek. Mit kap Ukrajna és mire lesz ez elég? Fordulat jöhet a háborúban? Mikor lesz végre vége ennek az egésznek? Nézzük, mi az, amit tudni lehet.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×