Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Nyitókép: Pexels

Inkább használt autót veszünk

Új gépkocsiból is több fogy a korábbiakhoz képest – leginkább a cégeknek köszönhetően –, de főleg a használtautó-piac nő. Utóbbiak leginkább kéz alatt cserélődnek. 2018-ban 700 milliárd forint felett lesz a családi autóvásárlások értéke.

2017-ben az új autók értékesítése túllépte a százezer darabos határt, összesen 116 ezer darabot helyeztek forgalomba. Ez 20 százalékos növekedés volt, bár ebben az adatban benne vannak a céges autóvásárlások is – írja a Blokkk.com.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének legújabb becslése szerint a családi újautó-vásárlás aránya 40 százalék körül mozog. Ám ebben a kalkulációban a céges vásárlások egy részét magánvásárlásnak tekintették, amiben – a használatot illetően – sok igazság van. Noha még mindig lemaradásban vannak a lakossági vásárlások, az autókereskedők jelzései szerint a magánvásárlók visszatérőben vannak az új autók piacára.

A külföldről behozott használt autók száma 2017-ben megközelítette a 150 ezer darabot,

ami nagyságrendjét tekintve több az új autók összeladásánál (a 117 ezer darabnál). A családok autóvásárlásait nézve pedig háromszoros a különbség, a behozott import használtautók darabszámát és az újautó-vásárlások családi szeletét nézve (utóbbi a portál becslése szerint 50 ezer körüli lehetett).

A legnagyobb autóspiac a használt autók tulajdonosainak egymás közti adásvétele.

Ez az a kör, amikor a gépkocsikat nem kereskedőkön keresztül, hanem az autósok egymás között adják-veszik. 2017-ben a jóautók.hu információi szerint 687 ezer volt a belföldi autóátírások száma, ami 2018-ban tovább emelkedhet, elérheti akár a 750 ezer darabot is, amiben persze minden, a kereskedőknél eladott használt autók utáni átírás is benne van.

Az autók átlagéletkora igen magas: 14 év körül alakul; a behozottaké 10 év.

Drága a fenntartás

A háztartások 2017-ben 18 ezer milliárd forintot költöttek el, ennek körülbelül 3-4 százaléka ment el személygépkocsik vásárlására, újra és használtra együtt.

Az autót fenn is kell tartani, kell bele üzemanyag, el kell vinni időnként szervízbe, további költséget jelent a parkolás, a gépjárműadó, a kötelező biztosítás is. Ezek körülbelül 1500 milliárd forint költést jelentenek, melynek legnagyobb súlyú része az üzemanyag-vásárlás.

Azért az elmúlt években bő másfélszeresére nőtt az autóvásárlások értéke a családi költségvetésen belül, 400 milliárd forintról öt esztendő alatt – 2017-re – 630 milliárd forintra ugrott. 2018-ban további emelkedés várható, túllépve a 700 milliárd forintot (még úgy is, hogy a forint-euró árfolyam a korábbi 310 forintos szint helyett a 320 forintos szint környékén állhat inkább, ami az új és a használt autók behozatalát, valamint az üzemanyagköltségeket némileg drágítja.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Kiszabadult a szélsőjobboldali szellem a palackból: Európában jól ismert üzenetekkel erősödik a „japán Trump”

Kiszabadult a szélsőjobboldali szellem a palackból: Európában jól ismert üzenetekkel erősödik a „japán Trump”

Az utóbbi évek alaposan átrajzolták Japán politikai életének valóságát. Az elmúlt 70 évben szinte folyamatosan kormányzó jobboldali Liberális Demokrata Párt (LDP) történelmi válságát éli, közben új formációk emelkednek fel. A helyzet 2025 novemberében forró lett Tokióban, amikor a kormányfő kijelentette, hogy a szigetország beavatkozna katonailag, amennyiben Kína megtámadná Tajvant. A mondatok súlyos feszültséghez vezettek, ám ennél is érdekesebb, hogy a miképpen hatott a szigetországban már egyébként is erősödő japán nacionalizmusra. Ennek legfőbb képviselője már okozott meglepetést választások során, ráadásul olyan politikai trendek törtek be az ország mindennapjaiba, amelyek máshol már jól ismertek lehetnek.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×