Az első változás már életbe is lépet, miszerint
a rendszám nélküli robogók szmogriadó idején nem közlekedhetnek a fővárosban
– mondta az InfoRádió Tempó című magazinműsorában Karner Miklós. Az Autó, autós szaklap főszerkesztő-helyettese hozzátette: rengeteg ilyen járműt használnak a városban, így számos futár és ételszállító is ezt az eszközt választja.
A kismotorral közlekedők valószínűleg autóra váltanak majd szmogriadó idején, amivel megnövekszik a kocsiforgalom, így nem feltétlenül célravezető az új szabályozás – hívta fel a figyelmet a szakértő. A másik érdekesség, hogy a norma egy kategóriába sorolja a régi, 100 kilométeren négy litert fogyasztó, kétütemű járműveket és az alig két literes fogyasztású, négyütemű robogókat.
2018 október elsejétől szmogriadó esetén kitiltják az Euro 3-as dízelüzemű – az 1990-es évek második, kétezres évek elején gyártott – gépjárműveket Budapestről. Így a korábbi harmados korlátozás helyett
az autók közel 40 százaléka nem léphet forgalomba
ilyen esetekben. 2019 októberétől pedig az Euro 4-es környezetvédelmi besorolású dízelkocsik sem közlekedhetnek a fővárosban, ez pedig a gépjárművek 50 százalékát is érintheti.
Nem csak az autók szennyezik a környezetet, hanem a különböző anyagokat égető lakosok is – hívta fel a figyelmet a szaklap főszerkesztője. Így a jogalkotók úgy döntöttek, hogy a kitiltott arány 50 százalék feletti mértéke már nem csökkentené jelentősen a légszennyezést.