A bizottság és az uniós fogyasztóvédelmi hatóságok összehangolt fellépése arra irányul, hogy a Volkswagen-csoport a 2015 szeptemberében kirobbant károsanyag-kibocsátási botrányt követően betartsa a fogyasztóvédelmi jogot, tartsa be az érintett fogyasztóknak tett ígéreteit. A Volkswagen ugyanis vállalta, hogy 2017 őszéig minden érintett autót megjavít, ugyanakkor a fogyasztóvédelmi szervezetekhez
Európa-szerte beérkező panaszok alapján az érintett autók közül sokat még nem szervizeltek.
Az Európai Bizottság, az uniós fogyasztóvédelmi hatóságok a holland fogyasztóvédelmi és piacfelügyeleti hatóság (ACM) vezetésével felszólították a Volkswagent, hogy egy hónapon belül erősítse meg vállalásának fenntartására irányuló szándékát. A hatóságok a folyamat teljes átláthatóságát követelik, ideértve az eddigi eredmények és a hátralévő feladatok részletes bemutatását is.
Amennyiben a javítás folyamata 2017 őszénél tovább tart, a Volkswagennek vállalnia kell, hogy a szoftver ingyenes javíttatására szolgáló időszakot a szükséges ideig meghosszabbítja annak biztosítása érdekében, hogy minden autó esetében betartja az uniós fogyasztóvédelmi jogokat - szögezte le közleményében az Európai Bizottság.
A botrány azzal kezdődött, hogy az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) 2015 szeptemberében megvádolta a VW-t, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatóak a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. A legnagyobb európai autógyártó vállalat elismerte a csalást. Az ügy világszerte mintegy 11 millió gépjárművet érint, ezek közül 8,5 milliót az Európai Unióban adtak el.