eur:
389.49
usd:
361.89
bux:
68002.24
2024. május 4. szombat Flórián, Mónika

Fúrják a szén-dioxid-adót a légitársaságok

Kilenc vezető európai repülési cég - köztük az Airbus, a British Airways, az Air France-KLM, a Lufthansa és az Iberia - német, francia, brit és spanyol uniós vezetőknek írt közös levélben emelik fel szavukat a légitársaságokra kivetett szén-dioxid-adó ellen.

A levél szerint - amelyet a repülési társaságok vezérigazgatói jegyeznek - az intézkedés kapcsán kereskedelmi háború fenyeget, Európán kívülről ellenintézkedések várhatók. Összesen 29 ország február 22-én közös nyilatkozatban fejezte ki tiltakozását a szén-dioxid-adó bevezetése kapcsán.

Az Európai Unió tagállamainak repülőtereit használó légitársaságokat január elsejétől vonták be az emisszió kereskedelembe (ETS). A légitársaságok ingyenes egységeket kapnak meghatározott referencia értékek alapján, amit a 2004 és 2006 közötti kibocsátások alapján határoztak meg. 2012-re kibocsátásuk 85 százalékát kapják ingyen, vagyis 15 százalékot kell kifizetniük 2013-ig. Becslések szerint mintegy 4 ezer légitársaságnak kell fizetnie.

Ezzel a légitársaságok is rákényszerülnek az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére, ellenkező esetben - a kvótavásárlás miatt - növekszenek költségeik.

Az unós végrehajtó testület emlékeztetett arra, hogy a légi közlekedés az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának 10 százalékáért felelős. Becslések szerint egy Brüsszel-New York útvonalon oda-vissza közlekedő légi jármű utasonként csaknem 800 kilogramm szén-dioxidot juttat a levegőbe.

Brüsszel szerint a kvótarendszer kiterjesztésének jelentős környezetvédelmi előnyei lesznek, mert a légiközlekedés folyamatosan növekvő kibocsátását a 2004-2006 közötti átlagszint alatt tartja majd. Az évtized végére évente 72 millió tonnával kevesebb szén-dioxid kerülhet a levegőbe az érintett járatok összességén, ami 26 százalékkal kevesebb annál, mintha a jelenlegi trendek folytatódnának.

A bizottság számításai szerint a döntés a repülőjegyek áraira elenyésző hatással lesz: a transzatlanti járatokon a viteldíjak emelkedése még a 2 eurót sem fogja elérni, "feltéve, hogy az ingyenes egységek értékét nem terhelik rá az utasokra".

2013-tól a kibocsátási kvóták 82 százalékát kapják ingyen a társaságok, a maradék pedig árverés útján talál majd gazdára. Az árverések bevételeivel az uniós tagországok gazdálkodhatnak, de azokat vissza kell forgatniuk a klímavédelmet szolgáló beruházásokba.

Az ingyenes kvóták kiosztását is a tagállamok végzik, mégpedig oly módon, hogy a referenciaértéket megszorozzák az egyes cégek tavalyi tonnakilométer-adataival.

Címlapról ajánljuk

Árokszállási Zoltán: hamarosan felpöröghet a magyar gazdaság

Az MBH Bank elemzői szerint 2024 második felében felpöröghet a magyar gazdaság, bővülhet a fogyasztás, így részben ennek köszönhetően a GPD növekedése éves átlagban elérheti a 2,7 százalékot - mondta az InfoRádiónak az MBH Elemzési Centrum vezetője.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.06. hétfő, 18:00
Salát Gergely
a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Magyar Külügyi Intézet munkatársa
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×