Az ÁPV Rt. igazgatósága - egy kormányhatározat alapján - még tavaly októberben döntött úgy, hogy összesen 10 milliárd forint tőkeemelést hajt végre 23 Volán-társaságnál.
Az állami vagyonkezelő ebből az összegből 9 milliárdot kívánt új járművek vásárlására fordítani, míg a fennmaradó 1 milliárdból felújításokat terveztek.
Az összesített közbeszerzési eljárás lebonyolítását az ÁPV Rt. 100 százalékos tulajdonában lévő Autóbusz Invest Kft-re bízták. 2006. január 4-én meg is jelent a közbeszerzési felhívás, amely három kategóriában (csuklós, 12 méter, illetve 13 és fél méter hosszú) összesen 219 busz leszállítására vonatkozott.
Két társaság is kifogást emelt
A csuklós buszok vásárlását célzó tender kivételével azonban a felhívásokat két járműgyártó cég - a Scania Hungária Kft. és a Közép-Európai Busz Holding Kft. - is megtámadta a Közbeszerzési Döntőbizottságnál, kérve a kiírás megsemmisítését.
Héj Demeter, a Scania Hungária Kft. autóbusz üzletágának vezetője szerint a műszaki előírások, például az előírt padlószintek és az autóbuszok hosszúsága, indokolatlanul szűkítették a lehetséges ajánlattevők körét.
"Nem értünk egyet a döntőbizottsággal"
Az InfoRádió megkereste a pályázatot lebonyolító Autóbusz Invest Kft. ügyvezető igazgatóját, aki szerint komoly verseny alakult ki a pályázók között, hiszen a felhívásra összesen 12 cég jelentkezett.
Albert János hozzátette: nem értenek egyet a Közbeszerzési Döntőbizottság határozatával, amely kimondja: az ajánlatkérő olyan műszaki feltételeket és kritériumokat szabott meg, amely szűkítette a lehetséges pályázók körét.
A kritériumokat a Volán-társaságok igényei alapján állapították meg, emellett pedig kiemelt szempont volt a korszerű és környezetkímélő autóbuszok beszerzése.
Az Autóbusz Invest Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: valószínűleg fellebbeznek a Közbeszerzési Döntőbizottság határozata ellen. Emellett áttekintik a döntőbizottság által tett technikai jellegű észrevételeket annak érdekében, hogy a következő pályázatok már minden követelménynek megfeleljenek.
Az utasok járnak a legrosszabbul
Bármi is legyen a közbeszerzési eljárás végkimenetele, tény, hogy akár további kifogások is várhatók a járműgyártó cégek részéről, hiszen mindenki szeretne részt venni az idei év teljes buszpiacát meghatározó pályázaton.
A busztender megsemmisítése miatt ugyanakkor egyelőre az utasok járnak a legrosszabbul, hiszen hónapokat is csúszhat az új buszok üzembe helyezése.
Lázár János a parlamentben: Trianon nélkül miénk volna Európa egyik legmodernebb vasúthálózata