Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 21. vasárnap Tamás

Anorexiás szupermodell vagy bugyuta családanya?

A nők nem csak aránytalanul keveset szerepelnek a médiában, de még azzal sem lehetnek elégedettek, amilyen képet közvetít róluk a sajtó. A média többnyire csak a jól megszokott közhelyeket ismétli. Erre a következtetésre jutottak a szakemberek egy nemrégiben elkészített felmérés alapján. Az InfoRádió Kreatív című magazinjában az Esélyek Házának szakembere, Sáfrány Réka beszélt erről.

- Magyarországon és külföldön is több felmérés is kutatta ezt a kérdéskört. Ahogy sejteni lehetett, a magyarországi helyzet rosszabb, mint a nyugat-európai vagy az észak-amerikai. A nemzetközi átlag szerint a hírekben szereplő emberek 21 százaléka nő, ehhez képest a hazai arány 12 százalék.

- Mennyiben tudható be ez a média hozzáállásának, vagy annak a helyzetnek, amit a média csak közvetít, hiszen a nők Magyarországon jóval kevesebb lehetőséget kapnak az életben, mint Nyugat-Európában.

- Erről eltérnek a vélemények. Magyarországon azt figyeltük meg, hogy a nők az olyan területeken, ahol erősen alulreprezentáltak, hasonló arányban jelennek meg a médiában, mint az életben. Ilyen például a politika. Alulreprezentáltak viszont a médiában azokon a területeken is, ahol a nők társadalmi szerepe jelentős. Itt tetten érhető egyfajta nem túl tárgyilagos közvetítési mód a média részéről.

- Miért alakult ez így?

- Próbáltunk ennek is utánajárni. A háttérben az állhat, hogy a főszerkesztők, a médiatermékek szerkesztői nagy arányban férfiak, ugyanakkor a médiatermékek tulajdonosai is azok. Ez valószínűsíti, hogy egyfajta patriarchális és hagyományos gondolkodásmódot terjesztenek, vagy ahhoz ragaszkodnak a médiaábrázolásokban is. Az újságírók között nem ilyen rossz a nők aránya, a riporterek, tudósítók 43 százaléka, a bemondók 82 százaléka nő.

- Milyen kezdeményezésekkel próbálnak ezen változtatni?

- Minden alkalmat próbálunk megragadni ahhoz, hogy kialakítsuk azt a fajta látásmódot, amely szerint fontos a sokoldalúság megjelenítése a médiában, és a nők számára ugyanolyan fontos a megjelenés, mint a többi társadalmi csoportnak. Sztereotípiáktól mentes, politikailag korrekt megjelenésre volna szükség.

A nőkkel szembeni sztereotípiák erősítésében a reklámszakma is ludas. A mosópor- vagy margarinreklámok női szereplői nem feltétlenül javítanak az arányokon. Erről Simon Zoltán, a Café Reklám kreatív igazgatója beszélt.

- A reklám világában fordított a helyzet, mert az ügynökségek rengeteg olyan megbízást kapnak, amelyek a döntéshozókat veszik célba, és a döntéshozók a családban általában a háziasszonyok. Még az alapvetően férfiasabb termékek esetében is így van ez. A különböző élelmiszereknél és élvezeti cikkeknél nagyon sokszor az a megrendelő igénye, hogy a reklám a nőknek szóljon elsősorban, mert alapvetően ők a döntéshozók a vásárlás során.

- Ez azt jelenti, hogy ha a megcélzott célcsoport nőkből áll, akkor jó eséllyel nő jelenik meg a reklámban is?

- Sajnos. Nem kellene ennek feltétlenül így lennie, de nagyon sok ügyfél ezt várja el, így szeretné elképzelését viszontlátni.

- Milyen képet adnak a reklámok a nőkről? Sztereotip ez a kép?

- Túlnyomórészt igen. A mosolygó, gondoskodó, mindenre odafigyelő családanyakép nagyon sok reklámban visszaköszön. Nem is hiszem, hogy ez igazán meggyőzne bárkit is. Elég bugyuta az a kép, amely nagyon sok reklámból visszaköszön. Nagyon kevés az igazi, bevállalós vagy vagányabb nőt mutató reklám, amely valóban a nőt, mint normális, gondolkodó embert ábrázolja. Vannak azonban pozitív jelek is. Ilyen például a Gas kampánya, amely hadat üzent a bugyuta nőábrázolásnak. A háziasszonyokat úgy mutatja meg, ahogy a valóságban is kinéznek fehérneműben. Kicsit molettebbek, elhízottabbak, de ugyanolyan szexisek és bájosak. A Body Shopnak is voltak hasonló reklámjai, ezek elsősorban az anorexiás szépségek ellenében készültek. Nagyjából ez a két sztereotip vonal létezik: van az anorexiás szupermodell, illetve a bugyuta családanya. Ami e két területen kívül és között mozog, az üdvözlendő.

Címlapról ajánljuk
Gálik Zoltán Ukrajna támogatásáról: egy rendkívül bonyolult szerződés aláírása várható

Gálik Zoltán Ukrajna támogatásáról: egy rendkívül bonyolult szerződés aláírása várható

Ukrajna várható pénzügyi igénye körülbelül 130 milliárd euró három év alatt, ebből az EU 24 tagországa egy közös hitellel 90 milliárdot állna – ennek mikéntjéről is beszélt a Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi docense. Gálik Zoltán erős szereplőnek látja az ügyben az EU-t. Téma volt még a műsorban a Mercosur-megállapodás ügye, valamint az unió 2028–2034-es költségvetésének több vitatott újdonsága, a V3-ak érdekérvényesítési pozíciója is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Vészjósló figyelmeztetés: visszafordíthatatlan folyamatok indultak el a Föld klímarendszerében

Vészjósló figyelmeztetés: visszafordíthatatlan folyamatok indultak el a Föld klímarendszerében

Éghajlati billenőelemek, billenőpontok, fordulópontok – olyan fogalmak, amelyekkel egyre többször találkozhatunk ismeretterjesztő és tudományos szakcikkekben is, de a politikusok és a döntéshozók figyelmét nemigen kelti fel, hiszen elintézik azzal a profán kiszólással, hogy „köztudott, hogy az időjárás változik”. Pedig ezen fogalmakkal kapcsolatos folyamatok óriási hatással lehetnek az emberiségre. Egy olyan kritikus küszöböt képzeljünk el az éghajlati rendszerben, amelynek átlépése után egy nagyobb térségben hirtelen, visszafordíthatatlan és akár önmagát erősítő változások indulnak el: például megváltozik a monszun India térségében vagy leáll a Golf-áramlat.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×