eur:
403.63
usd:
355.3
bux:
95426.77
2025. május 23. péntek Dezső
Nyitókép: Unsplash

Nem kötelező a nyári gumi, mégis sokba fájhat, ha nincs

Míg bizonyos országokban előírás a téli abroncsok használata a hideg időszakban, a szabályozás arra nem vonatkozik, hogy nyárra ne lehessen fent hagyni, elkerülve ezzel az évi két cserét. Vannak azonban hátulütői annak, ha a kifejezetten hűvösebb időszakra tervezett garnitúrával közlekedünk a nyári forróságban.

Téli gumival közlekedni nyáron csak azoknak juthat eszébe, akik meg akarják spórolni a gumiabroncsok cseréjével járó ügyintézést és költségeket. Elvileg nem tilos a téli gumiabroncsokkal való közlekedés nyáron. Azonban ez mégse biztos, hogy jó ötlet, amit a német autóklub, az ADAC tesztje is bizonyít - írja a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.

Egy készlet kopott téli gumit (amit a következő szezonban amúgy is lecserélnénk) fent hagyni nyárra elsőre nem is tűnhet rossz ötletnek, és fenntarthatósági szempontból is lehet értelme.

Azonban a német szakértők tesztpályára vitték a téli abroncsokat nyáron, és nem tanácsolják ezt a megoldást.

A téli gumikat a beléjük préselt szimbólumon kívül az is megkülönbözteti a nyáriaktól, hogy egyrészt puhább anyagból készülnek, hogy fagypont alatt is jó tapadást biztosítsanak, másrészt jóval több barázdából, lamellából áll a futófelületük szintén a tapadás miatt, amik mélyebbek is, hogy a vizet, olvadékot jobban elvezessék.

Azonban a téli abroncsok a melegben olyan gyengeségeket mutatnak, amik akár balesetveszélyesek is lehetnek - állapította meg a teszt során az ADAC. A pályán három különböző profilmélységű használt téli gumiabroncs-modellt hasonlítottak össze a nyári gumiabronccsal. A hangsúlyt arra a kérdésre helyezték, hogy a nyári külső hőmérséklet mennyire befolyásolja a téli gumiabroncsok teljesítményét.

  • Egyfelől száraz úton hasonlították őket össze tavaszias 10-13 °C-os, majd pedig nyárias, 35 °C-os hőmérsékleten;
  • másodszor nedves úton végezték el a próbákat hasonló, 10-13, illetve 25 °C-os hőmérsékleten.

Mindhárom téli abroncs nyilvánvaló gyengeségeket mutatott fékezéskor, a legkevésbé a vizet úton, ahol még aránylag elfogadható is lett volna az eredmény. Száraz útviszonyok mellett viszont teljesen más lett az eredmény: a hőmérséklettől és a kopás állapotától függően a téli abroncsok fékútja jelentősen hosszabb volt, mint a nyáriaké. Egy példa ennek szemléltetésére:

míg a nyári gumikkal felszerelt autó időben megállna egy akadály előtt, addig a téli gumikkal még mindig körülbelül 37 km/h sebességgel haladna ugyanott.

Érdekes összefüggés, hogy minél nagyobb a téli abroncsok profilmélysége, illetve minél forróbb az út, annál nagyobb a féltávolság. Az olyan, erősen kopott téli gumiabroncsokkal, amelyeken csak négy milliméternyi futófelület maradt, a féktávolság különbsége öt méterre csökkent.

Kanyarodás közben is érzékelhető különbségeket dokumentáltak a szakértők. A külső hőmérséklet növekedésével a téli gumik tapadása az úton érezhetően romlott. A kormányzás szivacsossá és bizonytalanná vált. A csúszkálás már kis kormánymozdulatoknál is tapasztalható volt hosszú kanyarokban. Kiemelik:

a téli gumik használata kritikus helyzeteket teremthet meleg időben, különösen akkor, ha a jármű meg van terhelve, például nyaraláskor.

A magas hőmérséklet és a nagy terhelés a futófelület fokozott felmelegedéséhez, és ezért elégtelen tapadáshoz vezet.

A teszt konklúziója, hogy bár csábító lehet bizonyos esetekben, mégsem tanácsos fennhagyni a téli gumikat nyáron. Különösen igaz ez a majdnem teljes profilmélységű, vagyis kevéssé használt téli gumiabroncsokra. Tanácsos inkább megtartani őket a következő télre.

Címlapról ajánljuk

Rovarinvázió a Pannonhalmán: egyesével kell a százezres gyűjteményt megmenteni

Ha a fertőzést meg tudjuk állítani, utána az érintett könyvek megmenthetők – mondta az InfoRádióban Dejcsics Konrád bencés szerzetes. A Pannonhalmi Főapátság kulturális igazgatója elmondta a hét hónapig tartó mentesítés menetrendjét, és azt is, milyen új, a könyvtárakban még nem alkalmazott módszerrel akarják megelőzni, hogy a kenyérbogár ismét megtámadja a nagy értékű köteteket.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.05.26. hétfő, 18:00
Rosonczy-Kovács Mihály
a Nézőpont Intézet külügyi igazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×