Ha bármilyen tömegközlekedési járművön, buszon, villamoson, metrón, vonaton balesetet szenvedünk ütközés, vészfékezés vagy bármi egyéb miatt, nem szabad annyival elintézni a dolgot, hogy "nem fáj semmim, semmi gond, hazamegyek" - figyelmeztetett az InfoRádióban Kispál Edit, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szóvivője. Kiemelte: mindenképpen mentőt kell hívni és baleseti jegyzőkönyvet felvetetni.
"Jegyzőkönyvért a járművezetőhöz kell fordulni; utóbb nem fogjuk tudni bizonyítani, hogy ott, akkor, az adott járművön történt velünk a baleset,
pár nap vagy hónap múlva már nem lehet rekonstruálni a történteket, és mi kerülünk olyan helyzetbe, hogy már nem tudjuk bizonyítani a kárunkat, és nem tudunk kártérítési igénnyel fellépni a szolgáltatóval szemben" - részletezte Kispál Edit.
Baleset esetén nem csak a személyi sérüléssel összefüggő károk számítanak, hanem a vagyontárgyak is, tehát egy poggyász vagy csomag sérülése, elvesztése ugyanúgy lehet felelőssége a szolgáltatónak, akár még az élő állattal kapcsolatos kár is.
Arra a kérdésre, hogy az utasbiztosítás a jeggyel vagy bérlettel érvényes-e, azt mondta, korábban minden egyes jegyhez, bérlethez járt biztosítás is, s sokan még mindig ebben a hitben vannak.
"Ma már nem mindegyik társaság biztosítja ezt a lehetőséget.
Érdemes erről is érdeklődni az adott szolgáltatónál; ez nem jelenti azt, hogy ne léphetnénk fel kártérítési igénnyel, csak azt, hogy a szolgáltatónak kell helytállnia, és nem egy biztosító áll helyt helyette" - tette egyértelművé a fogyasztóvédelmi szakértő.
Abban az esetben, ha a megállóban éri baleset az utast, az üzemeltetővel szemben kell, hogy fellépjen, de ezt ki kell deríteni, általában kerületi vagy városi önkormányzati hatáskör lehet az ilyen hely.