Infostart.hu
eur:
385.73
usd:
328.86
bux:
109761.83
2025. december 17. szerda Lázár, Olimpia
Egyesült Államok, 2013. február 28.A NASA felvételén vaskos fehér kondenzcsíkokat bocsát ki a NASA DC-8-as repülő laboratóriuma 2013. február 28-án. A NASA kutatói a géppel kísérletek sorozatát indították el, hogy felmérjék az alternatív bioüzemanyag hatását a hajtómű teljesítményére, a károsanyag-kibocsátásra és a kondenzcsíkok kialakulására. A DC-8-as hagyományos JP-8-as üzemanyagot vagy fele-fele arányban JP-8-ast és sárgarepcéből hidrogénkelzeléses eljárással  kivont észterek és zsíros savak (HEFA) keverékét bocsátja ki, a mögötte repülő HU-25 Falcon fedélzetéről pedig több mint egy tucat műszerrel mérik a kondenzcsík összetételét, alakját. (MTI/NASA/Eddie Winstead)
Nyitókép: MTI/NASA/Eddie Winstead

Repüljön kevesebbet, mentse meg a bolygót!

A tömegturizmus erősödésével ugrásszerűen nő a repülőgéppel utazók száma. Ugyanakkor megjelentek a klímaváltozás ellen harcoló, a repülést kerülő mozgalmak is. Svédországban a repülés szégyene mozgalomhoz csatlakozva öt emberből egy már inkább az alternatív közlekedést választja.

A legutóbbi repülési rekordot tavaly június 29-én mérték, amikor egy nap alatt 202 157 repülőgép szállt fel és egyszerre 19 ezer repülőgép tartózkodott a levegőben. A légiforgalom rohamos növekedéséről Sajtos Zoltán, az Aero magazin főszerkesztője számolt be az InfoRádióban. A statisztikák szerint 15 évente megduplázódik a légiforgalom.

A gyártók azon dolgoznak, hogy az új gépek egyre költséghatékonyabbak és klímabarátabbak legyenek, és e két törekvés egy irányba mutat. Több légitársaság és hajtóműgyártó bioüzemanyaggal próbálkozik, az elektromos repülés még nagyon gyerekcipőben jár - mondta Sajtos Zoltán.

Napjainkban a légiközlekedés a globális üvegházhatású gáz kibocsátás 10 százalékáért felelős, de 2050-re ez a szám akár 50 százalékra is emelkedhet – erre már Horváth Zsolt környezetmérnök, a Levegő Munkacsoport munkatársa hívta fel a figyelmet. Horváth Zsolt azt is megvilágította, hogy miért fokozottan ártalmas a légiközlekedés:

mivel a repülők a sztratoszféra alsó határán közlekednek, minden más közlekedési formához képest 3-4-szeres klímaváltozást előidéző hatást okoznak.

Ebben a magasságban igen csekély a függőleges irányú légáramlás, az itt kibocsátott anyagok akár 50-200 évig is fennmaradhatnak.

Horváth Zsolt hozzátette világszerte egyre népszerűbbek a klímaváltozás ellen harcoló, a repülést kerülő mozgalmak. "Az igazi megoldás az, ha csökkentjük az utazásaink számát, hiszen a folyamatosan növekvő igények mellett bármilyen technológiai fejlesztés is lehetetlenné teszi a szén-dioxid-kibocsátási célok megvalósítását" – fogalmazott, hozzátéve: Svédországban 5 emberből 1 repülőgép helyett alternatív közlekedési eszközt – például vonatot – választ.

Magyarország úttörő szerepet vállalt a szabad légtérhasználat bevezetésében.

Hazánk légterét a lehető legrövidebb idő alatt szelhetik át vagy hagyhatják el a repülőgépek, így segítve az üzemanyagspórolást.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Mészáros Andor: stabil lesz Andrej Babis kormánya, de baj esetén az ellenzékből is lehetnek támogatói

Olyan komoly a kormánykoalíció többsége, hogy ez stabil kormányzást vetít előre – értékelt az InfoRádió Aréna című műsorában Mészáros Andor, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Történeti Intézetének egyetemi docense. Beszélt arról is, mi adja Andrej Babis politikai varázsát.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.17. szerda, 18:00
Magyarics Tamás
külpolitikai szakértő, az Eötvös Loránd Tudományegyetem emeritus professzora
Visszadobták az oroszok a béketervet, Kupjanszk szorítóba került - Híreink az orosz-ukrán háborúról szerdán

Visszadobták az oroszok a béketervet, Kupjanszk szorítóba került - Híreink az orosz-ukrán háborúról szerdán

Oroszország gyakorlatilag azonnal elutasította a legújabb európai-ukrán-amerikai béketervet, arra hivatkozva, hogy teljesen kizárják, hogy európai NATO-katonák tartózkodjanak Ukrajnában a háború lezárása után. Kupjanszknál ellentámadást kezdett az ukrán haderő: a belvárosba szorították az oroszokat. Közben a harkivi fronton Borova térségében, Donyeckben pedig Sziverszk, Liman és Kosztyantynivka térségében támadnak nagy erőkkel az orosz csapatok. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború szerdai eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×