Adott egy pár: a huszonéves feleség és a középkorú férj, akik az idei közös vakációt a Török Riviérára, illetve a horvát tengerpartra tervezik. No, nem kell megijedni, nem egy folytatásos leányregény első fejezete ez, hanem a Kosár magazin inkognitós tesztelő csapatának fedősztorija.
Mivel egy utazást csak úgy lehet biztonsággal megtervezni, ha minden eshetőségre még a pénz befizetése előtt rákérdezünk, a páros nem szégyellt kukacoskodni. Pontozták az iroda külsejét, a bánásmódot (milyen az ügyintéző hozzáállása az őt kissé esetlen, naiv kérdésekkel ostromló párhoz), a prospektus színvonalát, az árat, illetve az előlegfizetés feltételeit, valamint kiemelten a szóbeli tájékoztatás (biztosítás, fakultatív programok, lemondás, reklamáció, egyéb információk) színvonalát.
Az áraknál nem azt figyelték, hogy olcsó vagy drága-e az utazás, a biztosítás és a fakultatív program, hanem azt, hogy megtudták-e, mi a teljes ár, s ez milyen részösszegekből tevődik össze. A prospektusok sokszor csak az akciós árat tartalmazzák, ami közel a duplájára is nőhet, ha repülőtéri illetékkel, biztosítással, adókkal egészül ki.
A fakultatív programok ügye igencsak döcögött. Kimerítő információt sehol sem kaptak, s azt is csak néhány irodában tudták meg, körülbelül mennyit kell majd fizetniük, ha kirándulni szottyanna kedvük nyaralás közben.
A legkényesebb pontnak mindenütt a reklamáció bizonyult. A helyes válasz ez esetben az, hogy az adott kifogást haladéktalanul közölni kell az utaskísérővel vagy annak hiányában a helyszíni szolgáltatóval. Az utaskísérő a bejelentés tényét köteles jegyzőkönyvbe foglalni, (amennyiben ezt megtagadná, akkor két utastársunk hitelesítésével foglaljuk mi írásba problémánkat). Ha a panaszt a helyszínen nem sikerül orvosolni, az utas az utazásszervezőt, illetve azt az utazásközvetítőt köteles tájékoztatni, akinél az utazási szerződést megkötötte.
A 18 utazási irodából nyolc kapott kiváló, három viszont csak elégséges minősítést. Az eredményt megtalálhatja a Kosár magazin internetes oldalán.
A Kosár magazin új számából az is kiderül, milyen jogaink vannak, ha szervezett formában (utazásszervezővel vagy utazásközvetítővel) utazunk, mit tegyünk, és mihez van jogunk, ha repülőjáratunkat törlik, illetve milyen jogszabályváltozás történt a közelmúltban, a vasúti személyszállításban.
Hanganyag: Sigmond Árpád