eur:
393.27
usd:
368.05
bux:
65879.16
2024. április 24. szerda György

Hogyan hirdetik majd a kólát Magyarországon?

Miként hirdetnek a jövőben az üdítőitalgyártók Magyarországon a gyerekek körében? A gyártók egyre több országban szigorú önkorlátozó intézkedésekkel próbálják megelőzni a kormányzati beavatkozást. A magas cukortartalmú üdítőket ugyanis a gyerekkori elhízás egyik fő okának tartják. Az európai gyártók, így a magyarok is nekiláttak egy szigorú kódex megalkotásának. A Magyarországi Üdítőitalgyártók Szövetségének főtitkárát, Kis Gábornét kérdeztük.

- Voltak arra kísérletek Magyarországon és Európában is, hogy korlátozzák az iskolai büfékben a cukros üdítőitalok árusítását. Miként értékeli a kezdeményezést?

- Nem igazán mentek át a kezdeményezések az európai jogszabályon, tekintettel arra, hogy egészségtelen élelmiszert nem szabad gyártani, ami viszont megfelel az előírásoknak, annak az értékesítését nem lehet hivatalosan korlátozni, legfeljebb tudatosítani fogyasztásának különböző következményeit. A mi célunk az, hogy egy olyan európai platformban vegyünk részt, melynek az a célja, hogy egységesítse a szabályozást.

- Mit jelent ez a gyakorlatban? Hogyan tudják elérni azt, hogy érvényesüljön az az elv, mely szerint 12 éven aluli gyermekeknek egyáltalán nem, vagy csak kevesebbet reklámozzanak?

- Az alkoholmentes italok esetében a 25 tagországgal bíró európai szervezet kiadott egy útmutatót, amelyik meghatározza, hogy milyen a felelősségteljes kommunikációs és értékesítési gyakorlat. Ez tulajdonképpen egyfajta önszabályozás. Kifejezetten arról van szó, hogy nem használjuk ki a reklámokban a gyerekek információértékelési korlátait. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a gyermekek az általuk ismert, szeretett mesefigurák által reklámozott termékekhez másként viszonyulnak, ezért az a cél, ilyen reklámok ne szülessenek.

- Tehát nem lesz kólás üveget szorongató Donald kacsa, mert befolyásolhatná a gyerekeket. Mi a helyzet az árusítással? Az iskolai büfék esetében volt egy korlátozási kísérlet a kormányzat részéről, de ott vannak még a gyerekek által nagyon kedvelt automaták, amelyekből megvásárolhatják ezeket az üdítőitalokat.

- Az általános iskolák feltehetően komolyan veszik az oktatási miniszter ajánlását, annak ellenére, hogy az nem jogszabály. Mi annyit tudunk ehhez hozzátenni, hogy ahol megmarad a (márkafüggetlen) automata, ott megpróbáljuk elérni, hogy szélesebb választékkal, alacsony kalóriatartalmú termékekkel vagy ásványvizekkel, gyümölcslevekkel együtt jelenjenek meg az üdítőitalok, az általános iskolákban pedig a lehetőség szerint egyáltalán nem.

- Tehát az általános iskolákban az automatákban sem lesz magas cukortartalmú üdítőital?

- Az a helyzet, hogy Magyarországon még csak most próbáljuk meghonosítani az egységes európai szabályrendszert. Ráadásul Európában az általános iskolákba 11-12 éves korig járnak a gyerekek, míg Magyarországon vannak 12 osztályos intézmények is, melyek általános és középiskolák egyben. Ezeken a helyeken elképzelhető, hogy megmarad az automata, de kizárólag akkor, ha az iskola ezt engedélyezi.

- Mi az üdítőitalgyártók válasza arra a "vádra", ami ezek mögött a kísérletek vagy kezdeményezések mögött megjelenik, nevezetesen, hogy a magas cukortartalmú üdítőitalok az egyik fő okozói a gyerekkori elhízásnak?

- Ez legfeljebb az egyik okozója lehet, mert az elhízás a táplálkozási szakemberek szerint ennél sokkal bonyolultabb folyamat. Maga az európai fellépés sem kifejezetten a táplálkozás korlátozására irányul, hiszen ha nem az iskolában, a közértben úgyis megveszi a gyerek a terméket, hanem a gondolkodás átformálására. Arra szeretnénk megtanítani őket, hogy képesek legyenek választani a különböző termékek között. Fontos ugyanakkor az is, hogy mozgásra serkentsük őket, de ez már városrendezési kérdés is, hiszen elérhetővé kell tenni a gyerekeknek a sportolási lehetőségeket.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.24. szerda, 18:00
Isépy Tamás a Századvég makrogazdasági üzletág vezetője
Madár István a Portfolio vezető elemzője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×