Infostart.hu
eur:
381.78
usd:
327.85
bux:
109284.35
2025. december 5. péntek Vilma
Nyitókép: Pixabay

Lefújta az állomásfelújítási pályázatot a MÁV, és bejelentette, mi lesz helyette

Rengeteg fejlesztési ötlet és terv került az asztalra, de még több volt, ami kimaradt.

Tavaly november végén jött a bejelentés, hogy az állomások épületeit megújítaná az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM), valamint a MÁV-csoport, és erre pályázatot írnak ki. Az épületeket köztulajdonban akarták tartani, de a fejlesztésükbe külső forrást szándékoztak bevonni azért, hogy több helyen, gyorsabban és nagyobb eredményt lehessen elérni – írták akkor. A cél az volt, hogy az állomások és pályaudvarok rendezettek legyenek és újabb – az utasokon túl az adott településen vagy városrészben élők számára is hasznos – funkciókkal bővüljenek.

A főváros nagy pályaudvarain kívül számos nagyváros és kisebb település állomásépületének felújítására és hasznosítására lehetett pályázni. A jelentkezőkről hivatalos információkat nem közöltek, csak sajtóértesülések láttak napvilágot, a tervet pedig számos szakmai és politikai kritika érte.

A MÁV Zrt. most közölte: a meghirdetett három kategóriában 62 helyszínre több mint 49 fejlesztési ötlet érkezett. Emellett azonban jelentős volt az az érdeklődés és a fejlesztési szándék, amely a pályázat során megmutatkozott, ám tartalmi vagy formai hiányosságok miatt végül konkrét, értékelhető fejlesztési koncepcióban, így beadott pályaművekben nem öltött testet.

„A megismert fejlesztési elképzelések mennyisége és minősége arról győzte meg a kiíró MÁV-csoportot, valamint a tulajdonosi jogokat gyakorló ÉKM-et, hogy a verseny kiszélesítése, a lehető legtöbb fejlesztési kapacitás bevonása, továbbá az állomásmegújítási koncepciók érdemi és alapos összevetése érdekében a pályázat feltételeinek pontosítására, új pályázati szakasz meghirdetésére van szükség” – írták.

A korábban elkészült szakmai anyagok – az új kiírás tartalmi és formai követelményei szerint – az új pályázati szakaszban is felhasználhatók lesznek, de a részletekről majd csak később számolnak be.

Egyelőre annyit tudni, hogy az újabb eljárás is befejeződik 2025-ben, a megújuló állomások fejlesztőit legkésőbb az év végig kiválasztják.

Az eredeti terv

Országos szintjen hét kiemelt, nemzetközi forgalmat is bonyolító nagyállomás pályázati lehetősége nyilít meg. Ezek közül négy a fővárosban – Keleti, Nyugati, Déli, illetve Kelenföldi pályaudvar –, három pedig vidéken, Győrben, Debrecenben és Szegeden található.

A program térségi szintjén olyan – az előzőeknél kisebb, de jelentős forgalmat bonyolító – állomások hasznosítására nyílt lehetőség, amelyek egy-egy térség közlekedésében meghatározó szerepet játszanak. Itt – első körben – Alsógöd, Dunakeszi-Gyártelep, Felsőgöd, Gödöllő, Pécel, Siófok, Székesfehérvár, Sződ-Sződliget és Vác állomásaira lehetett pályázatot benyújtani.

A program harmadik, helyi szintjén az országban található bármelyik kis- és közepes méretű állomásépület hasznosítására lehetőséget adtak annak a vállalkozásnak, amelyik vállalja a pályázati feltételek teljesítését, mindenekelőtt a vasútközlekedés szempontjainak maradéktalan érvényesítését és az utaskomfort javítását.

Míg az országos jelentőségű nagyállomások hasznosítását a MÁV Zrt. projektcégein keresztül tervezték, a térségi és helyi szintű állomások hasznosítására hosszútávú bérleti konstrukció keretében képzelték el.

Címlapról ajánljuk

A szuperkomputer nem bízik Lionel Messiben? Este sorsolás!

Pénteken, magyar idő szerint 18 órától rendezik a washingtoni John F. Kennedy Centerben a 2026-os labdarúgó-világbajnokság sorsolását. Az Opta elemző cég elkészítette esélylatolgatását: kiderült, matematikai képletek alapján mely válogatottak számítanak favoritnak. Ennek alapján (is) nagy biztonsággal megállapítható: európai vagy dél-amerikai győztest avatnak majd.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.05. péntek, 18:00
Bódis László
a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára, a Nemzeti Innovációs Ügynökség vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×