A napokban jelentette be a főváros vezetése, hogy lesz pénz a nagykörúti bringasztráda és két csatlakozó útszakasz kiépítésére - írja a Telex. A lap utánajárt, pontosan mi is fog épülni és miből.
A beruházáshoz a 6 milliárd forintnyi forrást a BKK a fővárossal egyeztetve EU-s pályázatból, illetve kormányzati társfinanszírozásból kívánja biztosítani. Az erről szóló támogatási szerződés a hivatalos menetrend szerint legfeljebb néhány hónapon belül megszületik. A szerződés aláírása után 2027-re meglesznek az engedélyes és kiviteli tervek, és 2028–2029-ben szakaszosan lefolyhat az építkezés.
A bringasztrádák a kerékpáros hálózat gerinceként kötik össze Budapesten majd a belső és külső kerületeket, illetve az agglomerációt és a városközpontot. A tervek szerint körülbelül 5-18 kilométer hosszan, a Nagykörútig futnak majd be Pesten és Budán, onnantól a belváros felé már a klasszikus főhálózati elemeken és a mellékutcák alaphálózatain oszlik el a kerékpáros forgalom.
Három szakasz épül majd meg várhatóan a következő években: a Váci úton, az Üllői úton, valamint a beérkező forgalmat szétterítő Nagykörúton.
A kerékpáros sztráda egyik leglátványosabb jellegzetessége, hasonlóan az autópályákhoz, az építés kiemelt minősége lesz. Azaz a közúttól fizikailag leválasztott, széles, kiváló minőségű, csomópontokban kiemelt és megnövelt biztonságú kerékpáros útvonal - írják.
A projekt központi eleme a Nagykörút Váci út (Nyugati tér) és Mester utca közötti szakasza. Ezen a részen a körút teljes megújítását tervezik a járdától a közúti sávig. Mindkét oldalon a közúti közlekedés irányával azonos, a szakasz 80 százalékán fizikailag elválasztott, minimum két méter széles, egyértelmű jelrendszerű kerékpárút épülne 4,5 milliárd forintból. A betorkolló mellékutcáknál kiemelnék a csomópontokat, a nagyobb kereszteződésekben pedig közlekedési lámpa adna elsőbbséget a bicikliseknek.

A nagykörúti zöldfelületek fejlesztése és a járdák megújításának megtervezése is része a projektnek.
Az új nagykörúti bringasztráda két végéhez csatlakozna a Váci úti és az Üllői úti bringasztráda. A Váci úti a már kiépített zöld polleres (rugalmas forgalomterelő oszloppal védett) szakasz végétől, azaz a Lehel tértől kifelé indulna egy kilométer hosszan, a nagykörútihoz hasonló paraméterekkel. Az Üllői úti pedig szintén a már meglevő polleres szakasz Nagyvárad téri végétől kifelé épülne 1,1 kilométer hosszan az Ecseri útig - írja a lap.
A Budapesti Közlekedési Központ azzal indokolja a külső szakaszok építését, hogy a Nagykörútig tartó belső, polleres szakaszok már aránylag jól működnek, ráadásul a Váci út belső, Lehel térig tartó szakasza esetében amúgy is át kell majd építeni az egész közutat a kiskörúti villamos Lehel téri meghosszabbításakor. Erre a két szakaszra összesen 1,5 milliárd forint jut majd a pályázati összegből.
A BKK szerint tavaly naponta 3800 kerékpáros volt a napi átlagos keresztmetszeti forgalom a Nagykörúton, ezt szeretnék 10 ezerre növelni a sztrádával.
A tervezett pesti bringasztráda nemzetközi szinten a szerényebbek közé tartozik, a holland sztrádák már sokkal nagyobb kapacitásra épülnek. Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója szerint ők már egy következő kerékpárhálózati életciklusban vannak, nagyjából 20-30 évvel előrébb.