eur:
399.42
usd:
364.33
bux:
74174.11
2024. október 9. szerda Dénes
Man on pedestrian crossing in autumn, in danger of being hit by car
Nyitókép: PinkBadger/Getty Images

Új célpontot szemelt ki idén a rendőrség a hazai utakon

Az év hátralévő részében a gyalogosok és a kerékpárosok biztonságának növelésére fókuszál a rendőrség, és nemcsak a kommunikációban, hanem az ellenőrzések során is. Az ORFK adatai szerint a korábbi évtizedekhez képest az utóbbi néhány évben kevesebb gyalogos és kerékpáros baleset történt Magyarországon, számuk és arányuk azonban még mindig túlságosan magas.

„A gyalogosok és a kerékpárosok a közlekedés legvédtelenebb szereplői, erről senkinek nem szabad megfeledkeznie” – hangsúlyozták az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság és a Mabisz társrendezésében nemrég lezárult Biztonság Hete rendezvénysorozaton e témában megszólaló szakemberek.

A rendőrség által összeállított helyzetjelentések szerint az összes személyi sérüléses baleset 35 százalékában az említett két közlekedő csoport érintett. A közúti közlekedési balesetek halálos áldozatainak pedig több mint a harmada (36 százalék) gyalogos, illetve kerékpáros.

Őket nem védi karosszéria, és – ez különösen a gyalogosokra igaz – más védőfelszerelés vagy eszköz sem, nehezen észrevehetők, és sokak közülük jó esetben is csak a közlekedéshez szükséges legelemibb ismeretekkel rendelkeznek, de sokszor még azokat sem tartják be.

Közlekedésbiztonsággal foglalkozó szakértők azonban arra is felhívták a figyelmet, hogy – főként az utóbbi években – a gyalogosok és a kerékpárosok, újabban pedig a mikromobilitási eszközökkel közlekedők nagy számban maguk is előidézői, okozói közlekedési baleseteknek. Sok esetben azoknak a tragédiáknak, amelyeknek végül ők maguk is áldozataivá válnak – írja a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.

A gyalogosbalesetek okai évek óta ugyanazok:

  • Nem kellő körültekintéssel lépnek a gyalogosok az úttestre.
  • Átsétálnak a gyalogátkelőn akkor is, ha a lámpa tilos jelzést ad.
  • Kikerülik a leeresztett sorompót, figyelmen kívül hagyják a fénysorompó tilos jelzését az útátjárókban.
  • Hangos zenét hallgatnak a külvilág minden zaját kizáró fül- vagy fejhallgatón, miközben közlekednek.
  • Nem ismerik a szabályokat, ezért nem is azoknak megfelelően közlekednek.

Részben ugyanezek, vagy ezekhez hasonló okokra vezethető vissza a kerékpáros balesetek jelentős hányada is. Náluk a szabályok nem megfelelő ismerete és/vagy figyelmen kívül hagyása mellett a sérüléses balesetek nem kis hányadát a védőfelszerelések szinte teljes hiánya okozza – olvasható.

A következmény: tavaly az összes sérüléses baleset 15 százalékában voltak érintettek valamilyen módon a gyalogosok, az esetek harmadában, azaz az összes baleset 5 százalékában ők maguk voltak a balesetek okozói. A halálos kimenetelű balesetek áldozatai közül minden negyedik volt gyalogos.

A kerékpáros balesetek száma 2500-3000 között mozgott tartósan. Az összes baleseten belül 20 százalék a kerékpárosok érintettsége és az esetek felében, az összes baleset 10 százalékában ők a balesetek okozói. A halálos kimenetelű balesetek áldozatainak 11 százaléka kerékpáros.

Mint arról a Biztonság Hete rendezvénysorozaton Óberling József ezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője, az ORFK-OBB ügyvezető elnöke is beszélt, a rendőrség ez év januárja óta a KSH-val együttműködve külön nyilvántartást vezet a különböző mikromobilitási eszközökkel okozott, illetve elszenvedett balesetekről.

A témával kapcsolatban a rendőrség a kozlekedesbiztonsag.kti.hu-val azt közölte: a hatályos KRESZ nem ismer a kereskedelmi forgalomban különböző fantázianévvel megvásárolható elektromos roller, sem elektromos járműkategóriát. Az „e-rollereket”, mint fogalmat a rendőrség kizárólag a statisztikai adatgyűjtés szempontjából használja.

A rendelkezésre álló adatok alapján július 31-ig 319 személyi sérüléssel járó közlekedési baleset történt országszerte e-roller érintettségével. Ebből 117 Budapesten. 218 esetben, azaz a balesetek kétharmadában az e-roller használója volt a hibás. Budapesten még rosszabb a helyzet. A fővárosban történt 117 e-rolleres baleset háromnegyedében volt a baleset okozója a mikromobilitási eszköz használója.

A rendőrség azt közölte, városi legenda csupán, hogy a Magyarországra látogató és a főleg Budapesten ittasan száguldozó külföldiek okozzák a legtöbb e-rolleres balesetet. A számok legalábbis nem erről tanúskodnak.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor az Európai Parlamentben: azért jöttem, hogy ébresztőt fújjak
cikkünk frissül

Orbán Viktor az Európai Parlamentben: azért jöttem, hogy ébresztőt fújjak

Kedden két órán át állta az újságírói kérdések özönét Orbán Viktor miniszterelnök, szerdán pedig az Európai Parlament plenáris vitájának részeként mutatja be Magyarország mint az EU soros elnöke féléves elnöki programját a strasbourgi EP-ülésteremben. Tudósításunk frissül, tartson velünk!
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.10.09. szerda, 18:00
Kiss J. László
a Budapesti Corvinus Egyetem tanára
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×