Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 20. szombat Teofil
Nyitókép: MÁV

Gyorsabb vasúti közlekedés Budapest és Bécs között (x)

Szűk keresztmetszetek felszámolása és az átjárhatóság fejlesztése a cél a Budapest (Kelenföld)–Hegyeshalom vonalon.

A Budapest és Hegyeshalom közötti 1-es számú vasútvonal Magyarország legnagyobb áruforgalmat, belföldi és nemzetközi személyforgalmat egyaránt lebonyolító vonala, egyúttal fontos szerepet tölt be Európa vasúti közlekedésében. A MÁV a magyar kormány jóváhagyásával és az Európai Unió támogatásával ezen a vonalon a szűk keresztmetszetek felszámolását és a vasúti átjárhatóság növelését tűzte ki célul, ezáltal megbízhatóbbá és pontosabbá válik a közlekedés.

A projekt célja a Budapest–Bécs vasúti összeköttetés színvonalának javítása, amelyet követően bővíthetővé válik a menetrendi kínálat, és tovább csökkenthető a járatok menetideje. Az új menetrendi szerkezetben várhatóan napi 16 pár járat kapcsolja majd össze a magyar és osztrák fővárost a jelenleginél várhatóan rövidebb menetidővel. A változással a Győr–Bécs nemzetközi kapcsolat színvonala is javul, és csökken a Budapest és Győr közötti menetidő is. A két főváros között közlekedő nemzetközi vonatok menetidejének csökkenése magával vonja a Budapest környéki elővárosi közlekedés felgyorsítását is.

Ehhez szükséges beruházások, amelyeket a projekt tartalmaz:

  • korszerű központi forgalomirányítási (KÖFI) berendezés kiépítése a teljes vonalon,
  • ETCS L1-szintű vonatbefolyásoló berendezés fejlesztése,
  • biztosítóberendezések beltéri elemeinek teljes cseréje, és kezelőfelület-csere Hegyeshalom, Tata, Almásfüzitő-felső állomáson, biztosítóberendezés korszerűsítése a kezelőfelület cseréjével Komárom állomáson.

A MÁV a teljes vonalon továbbfejleszti a vonatbefolyásoló rendszereket, és központi forgalomirányító rendszert épít ki. Almásfüzitő-felső, Hegyeshalom és Tata állomáson megújulnak a biztosítóberendezések állomásokon belüli elemei. Komárom állomáson a megbízott kivitelezők cserélik a biztosítóberendezés kezelőfelületét. Hegyeshalomban már megújult a biztosítóberendezés és az áramnemváltó berendezés, így a megállás nélküli határátmenet üzembe helyezésének feltételei a tervezett határidőben megvalósultak és lehetőség adódik a megállás nélküli, 100 km/órás áthaladásra. A „Budapest–Bécs gyorsítás” projekt első, pilot üzeme 2023. december 10-én kezdődött meg, két pár Hegyeshalomban áthaladó RailJet Express vonattal. A menetidő ezáltal még nem csökkent, de több tartalék áll így rendelkezésre.

Fotó: MÁV
Fotó: MÁV

Az utasok számára jelentős változást hozhat ez a munka: pontosabb és sűrűbb lehet a vonatközlekedés, javul az utastájékoztatás, csökken a menetidő, megállás nélkül közlekedhetnek a nemzetközi szerelvények a magyar–osztrák határon. A vasúti közlekedés feltételeinek a javítása az áruszállító vonatok közlekedtetésére is pozitív hatással lehet.

A beruházás költségvetése 27 137 805 341 forint, amelyhez az Európai Unió az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközből (CEF) 15 920 340 348 forint támogatást tett elérhetővé, a projekthez a hazai költségvetés 11 217 464 993 forinttal járul hozzá.

Ugyan nem közvetlenül a projekt része, de a megállás nélküli határátmenet lehetővé tétele érdekében a MÁV-START 12 mozdonyvezető ausztriai képzését tette lehetővé. Mivel a vasúttársaság mozdonyvezetői tavaly sikeres vizsgát tettek Ausztriában, így Hegyeshalom és Bécs között is továbbíthatnak személyszállító járatokat. Ennek köszönhetően napi két pár Railjet vonat már hegyeshalmi megállás nélkül közlekedik. Osztrák mozdonyvezetőknek is indul képzés Magyarországon a tervek szerint idén, így a következő szakaszban háromra emelkedhet a megállás nélküli vonatpárok száma.

Fotó: MÁV
Fotó: MÁV

Az 1-es vonali CEF projekt befejezésének tervezett dátuma 2024. december 31. A nemzetközi vonatok menetrend szerinti közlekedési idejének változása ugyanakkor mástól is függ. Így például a megállások számának (Tatabánya, Mosonmagyaróvár, Hegyeshalom) csökkentése a nemzetközi járatok esetében, emellett az osztrák vasúton történő pályafelújítások is befolyásolják az alapvető cél elérését. Osztrák oldalon jelenleg zajlik a pályafelújítás, az ÖBB 2028-ra ígéri az országhatár és Bécs közötti vonal rekonstrukciójának a befejezését. A vonatbefolyásolási rendszerek összehangolása (az ETCS L1-L2 szintváltás kiépítése) a két ország között azonban vélhetően már 2024 végére megtörténik az osztrák és magyar vasúttársaságok közötti műszaki együttműködés eredményeként.

(x)

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: már újabb oka is van a háborúra az uniós országoknak, mert odatették a pénzüket Ukrajnába

Orbán Viktor: már újabb oka is van a háborúra az uniós országoknak, mert odatették a pénzüket Ukrajnába

A Digitális Polgári Körök által szervezett háborúellenes gyűlések közül a legnagyobbra került sor Szegeden szombaton, a Lázár János országjárásának szegedi programjával összekötött eseményen felszólalt a kormányfő is. Arról beszélt, hogy 2026 az utolsó választás az európai háború előtt, a szankciók és a háború 20 milliárd eurót vett el Magyarországtól, a javító-nevelő intézetek most nem jól működnek, a büntetés-végrehajtás alá kell rendelni őket.

Sárkány Zalán: célom, hogy a nagymedencés versenyeken is olyan eredményeim legyenek, mint rövid pályán

Egy arany- és egy ezüstéremmel, valamint két új országos csúccsal tért vissza az Egyesült Államokba a lublini rövid pályás Eb-ről a 22 éves úszó. Szokolai László tanítványa az InfoRádióban azt mondta, a 800 méter gyors világbajnoki címvédőjeként érzett némi nyomást, de ez nem vetette vissza, hanem éppenhogy motiválta. Arról is beszélt, milyen nehézségeket jelent számára a kétlaki élet.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Nincs szükség több vendégmunkásra – Bőven elég az EU-n kívüli dolgozókra megszabott kvóta

Nincs szükség több vendégmunkásra – Bőven elég az EU-n kívüli dolgozókra megszabott kvóta

Még december elején közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM), hogy az idei évhez hasonlóan jövőre is csak maximum 35 ezer EU-n kívüli, úgynevezett harmadik országbeli munkavállaló dolgozhat Magyarországon. Mivel a gyenge gazdasági teljesítmény miatt idén sem volt szükség ennyi külföldi dolgozóra, a munkaerő-közvetítéssel és -kölcsönzéssel foglalkozó cégek szerint ez a szám 2026-ban is bőven lefedi majd az igényeket. Ezen csak az változtatna, ha hirtelen tényleg meglódulna a magyar gazdaság teljesítménye. A gazdasági tárca közlése szerint a visegrádi országok körében Magyarországon a legalacsonyabb a harmadik országbeli foglalkoztatottak aránya. A hivatalos tájékoztatás szerint jelenleg Magyarországon 2,6%-os az EU-n kívülről érkező munkavállalók aránya, ugyanakkor vannak olyan kategóriák, amelyek nem esnek a 35 ezres kvóta hatálya alá, tehát a pontos számuk valójában nem ismert.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×