eur:
392.27
usd:
366.85
bux:
67039.3
2024. április 28. vasárnap Valéria
Protar légijármű a Védelmi Innovációs Kutatóintézet Nonprofit Zrt. (VIKI) által szervezett képességbemutatón Budapesten, a Bálna Honvédelmi Központban 2023. május 31-én.
Nyitókép: MTI/Balogh Zoltán

Kamikazedrónként is „végezheti” az új magyar fejlesztés

Utolsó tesztrepüléseit is sikeresen teljesítette a ProTAR, megkezdődhet a sugárhajtású drón védelmi alkalmazása – mondta az InfoRádiónak a fejlesztő Rotors & Cams Zrt. vezérigazgatója. Molnár Zsolt kiemelte: a Magyar Honvédség megrendelésére fejlesztett, pilóta nélküli repülő rendszer a világpiacon is egyedülállónak számít, hiszen akár 500 km/órával is képes kötelékben repülni, segítségével pedig valós körülmények között szimulálhatók a támadó repülőgépek.

A ProTAR légvédelmi célrepülő rendszer projektje nagyjából három és fél–négy évvel ezelőtt vette kezdetét, miután a Magyar Honvédség Zrinyi 2026 haderőmodernizációs program keretében világossá vált, hogy lecserélésre kerülnek a légvédelmi rakétarendszerek, és ahhoz kapcsolódóan szükséges lesz új kiképzési célanyagra, ami biztosítja az új rendszerek kezelőinek begyakoroltatását, illetve az úgynevezett harckészültség ellenőrzését – ismertette Molnár Zsolt az InfoRádióban. A HM által meghirdetett új fejlesztésre végül a Rotors & Cams Zrt. pályázott sikeresen, majd kapott megbízást – alvállalkozóival, partnereivel közösen – a célanyag fejlesztésére – tette hozzá a vezérigazgató.

Molnár Zsolt elmondás alapján a fejlesztéssel kapcsolatban

alapkoncepció volt, hogy ne egy már meglévő, a világpiacon elérhető termék képességeit célozzák meg, továbbá meghatározásra kerültek bizonyos „előre mutató igények is”.

Ezek között az egyik a kötelékrepülés volt, vagyis hogy a rendszerben két–három légi járművel is végrehajthatóak legyenek bonyolult szcenáriók, összetettebb légi helyzetet teremtve a kezelők számára. A másik pedig az elektromos katapult lehetősége, ami akkoriban még nem volt elterjedt. Ma már néhány kisebb UAV (pilóta nélküli repülőgép) esetében használatos elektromos meghajtási katapult, de a magyaréhoz hasonló méretű és szélesen paraméterezhető rendszer tudomásuk szerint nincs a világpiacon – jegyezte meg a vezérigazgató.

A közeljövőben meg is kezdődhet a rendszer alkalmazása. A drón, vagy drónok a védelmi képességek fejlesztését segítik: célanyag, amit – egy arra kialakított gyakorlóterepen – az éles és gyakorló lövészetek során az egységeknek detektálnia, majd az azonosítási folyat után el kell találnia.

A világviszonylatban is különleges kötelékrepülési képesség, a nagy magasság és a gyorsaság jelentős kihívás elé állítja a légvédelmi egységeket, a drónok segítségével többféle készültségi helyzet szimulálható anélkül, hogy nagy értékű repülőgépeket és pilótákat használna a haderő. Molnár Zsolt megjegyezte, hazai viszonylatban a folyamat csupán első része – detektálás és azonosítás –, amit a Magyar Honvédség erre kijelölt szakállománya gyakorolhat,

a céltárgy tényleges lelövése, megsemmisítés csak nemzetközi gyakorlótereken lehetséges.

A rendszer továbbfejlesztése is tervben van. Ezzel kapcsolatban a Rotors & Cams Zrt. vezetője elmondta, hogy a ProTAR-nak felmerült a nagy sebességű adatgyűjtő/felderítő rendszerként történő alkalmazása, a technológiát alkalmassá tehetik az ellenség tűzerejének lefogásra, illetve cirkáló lőszerré (kamikaze drón) alakítása is viszonylag gyorsan megvalósítható. Utóbbinak hasonlatos a funkcionalitása egy rakétához, csak sokkal olcsóbb technológia, emiatt is egyre elterjedtebb, például orosz–ukrán háborúban tucatszám alkalmaznak ilyen eszközöket.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.29. hétfő, 18:00
Csányi Sándor
az OTP Bank elnök-vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. április 27. 20:16
×
×
×
×