eur:
414.51
usd:
394.4
bux:
77690.26
2024. december 3. kedd Ferenc, Olívia
Biciklisek a fővárosi Nagykörúton kialakított ideiglenes kerékpársávon 2020. május 23-án.
Nyitókép: MTI/Mónus Márton

Kormányterv: kilométerpénz járna azoknak, akik kerékpárral járnak munkába

A munkáltatók az adó terhére vehetnének bringákat, és szervizelhetnék is azokat. A gyerekekre pedig akár két közlekedési alapismeretek vizsga is várhat – ismertette a Nemzeti Kerékpáros Stratégia részleteit Révész Máriusz.

Mint az Infostart is beszámolt róla, elkészült a Nemzeti Kerékpáros Stratégia. A dokumentum 2030-ig jelöli ki a kerékpáros közlekedés legfontosabb fejlesztési céljait.

Az aktív Magyarországért felelős államtitkár, Révész Máriusz az InfoRádióban kiemelte: a tervek között szerepel, hogy a gyerekek közlekedési alapismeretekből és gyakorlati kerékpározásból is vizsgát tegyenek, a kerékpáros munkába járást pedig akár kilométerpénz igénylésével is támogatnák.

"Több mint öt évet dolgoztunk ezen az anyagon, ennél lényegesen jobbat nem lehetett volna készíteni, ez annak köszönhető, hogy mindenkit bevontunk:

  • a Magyar Kerékpáros Klubot
  • a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetséget
  • a Magyar Kerékpáros Szövetséget
  • a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetséget.

Mindenki elmondta a véleményét, ráadásul az elmúlt időszakban Hollandiában, Dániában, olyan országokban, ahol ebben előrébb tartanak, továbbképzéseket szerveztünk polgármestereknek. Láttuk azokat a folyamatokat, amelyek a világban vannak. Lefordítottuk az angol és a holland stratégiát is. Természetesen mindenen lehet polírozni, csiszolni, ezért az anyagot társadalmi vitára bocsátottuk, május 22-ig lehet véleményezni. Ha mi is úgy látjuk, hogy előrevisz egy javaslat, akkor be fogjuk építeni" – részletezte Révész Máriusz.

Harminc intézkedési sort fogalmaztak meg a stratégiában, a legfontosabb fejlesztendő terület a mindennapi kerékpározás, amit "hivatásforgalmi kerékpározásnak" szoktak nevezni.

"Végeztünk kutatásokat is, ezek azt mutatják, hogy a városokban az emberek azért nem mernek kerékpárra szállni, mert nem érzik eléggé biztonságosnak a közlekedést. A hazai és nemzetközi tapasztalatok alapján az anyagban egyértelművé tettük, hogy városokban, ahol sok a keresztutca,

mindenképp irányhelyes kerékpárutak, kerékpársávok építése a kívánatos, sokkal nagyobb a baleseti kockázat az egy oldalon vezetett, kétirányú kerékpárutaknál.

A kerékpáros turizmusban a hálózatosodás irányába szeretnénk menni, kijelöltünk 12 kerékpáros turisztikai régiót, ezekben szeretnénk fejleszteni. Elkezdődött már a kialakítása a kerékpárosbarát szolgáltatói hálózatnak, rövidesen elérjük a háromezer kerékpárosbarát szolgáltatói számot. A következő nagy csomag a szemléletformálás, ezt az angol és a holland anyagban is láttuk. Ezekben az országokban nagyon fontosnak tartják, hogy fellépjenek az autóval iskolába hordás ellen, sok káros hatása is van ennek" – ecsetelte Révész Máriusz. Ilyen kampány például a már hosszú évek óta működő "Bringázz a munkába!" is.

Külön kitért még a gyerekek közlekedési alapismereti tudására. Ezekből akár két vizsga is lehetne,

  • egy 4–5. osztályos korban,
  • egy gimnáziumban.

A kilométerpénzről pedig elmondta, a munkahelyek biztosíthatnának adómentesen kerékpárokat a munkavállalók számára, ezeket el is számolhatják, a szervizelés költségeit is, ehhez jönne hozzá a bringás kilométerpénz az autós mintájára.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Obama és Merkel újra tárgyalt, és nem mondott ki két nevet

Obama és Merkel újra tárgyalt, és nem mondott ki két nevet

Az elmúlt két évtized nemzetközi politikájának fő alakítói voltak. Angela Merkel 2005 és 2021 között volt Németország kancellárja, míg Barack Obama 2009 és 2017 között az Egyesült Államok elnöke. Ezúttal már "civilként" Washingtonban találkoztak Merkel könyvének amerikai bemutatóján.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.04. szerda, 18:00
Orbán Gábor
a Richter Gedeon Nyrt. vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×