Az Európai Bizottság 2023. február 21-én közleményt adott ki a közúti halálozások 2022. évi alakulásával kapcsolatban. Tekintettel arra, hogy a legtöbb országban jelenleg csak az előzetes adatok – néhány tagállamban pedig az évközi, 9-11 havi teljesítmény alapján becsült adatok – állnak rendelkezésre, így az összesített uniós helyzetértékelés előzetesnek tekintendő.
A fentiek alapján 2022-ben mintegy 20 600 ember vesztette életét közúti balesetben az Európai Unió úthálózatán, mely 3 százalékos növekedést jelent 2021. évi helyzethez képest. A közlemény szerint a növekedés részben annak tulajdonítható, hogy a Covid19-járványt követően helyreállt a közúti forgalom szintje – írja a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.
Mint olvasható, amennyiben az elmúlt év adatát nem 2021, hanem a világjárvány előtti utolsó esztendő megfelelő adatával hasonlítjuk össze, akkor a helyzet jóval kedvezőbb, hiszen 2019-hez képest tavaly mintegy 2000 fővel kevesebben haltak meg közúti balesetben, és ez kb. 10 százalékos csökkenésnek felel meg. Fontos megjegyezni, hogy a most közzétett adatok alapján a Covid19-járvány időszakában elért eredmények (így a 2019 és 2020 között regisztrált 17 százalékos csökkenés) nagy része nem veszett el.
Jelentős a tagállamonkénti eltérés
A legnagyobb mértékű, 30 százalékot meghaladó csökkenés Litvániában és Lengyelországban történt, de az előzetes adatok alapján Dániában is 23 százalékos mérséklődést mértek. Ezzel szemben az elmúlt három évben a közúti halálos áldozatok száma Írországban, Spanyolországban, Franciaországban, Olaszországban, Hollandiában és Svédországban változatlan maradt, illetve nőtt.
Az országok halálozási arányának összesített rangsorában – az egymillió lakosra jutó halálos áldozatok száma alapján – a világjárvány előtti időszakhoz képest nem történt jelentős változás. Az elmúlt évben a közutak Svédországban (21 halálos áldozat/egymillió lakos) és Dániában (26 halálos áldozat/egymillió lakos) voltak a legbiztonságosabbak, a legkevésbé biztonságosak pedig Romániában (86 halálos áldozat/egymillió lakos), valamint Bulgáriában (78 halálos áldozat/egymillió lakos).
2022-ben az uniós átlag egymillió lakosra vetítve 46 közúti halálozás volt.
A 2021. év vonatkozásában rendelkezésre álló adatok alapján (a 2022. évi részletes adatok ebben a tekintetben még nem állnak rendelkezésre) az Európai Unióban a halálos kimenetelű közúti balesetek 52 százalékát vidéki utakon, 39 százalékát lakott területen belül, 9 százalékát pedig autópályákon okozták. A balesetekben elhunytak túlnyomó többsége, több mint háromnegyede (78 százaléka) férfi volt. A halálos áldozatok 45 százaléka személygépkocsival utazott (vezetőként, illetve utasként) a tragédia bekövetkezésekor, 18 százaléka gyalogos, 19 százaléka kétkerekű motoros járművel (motorkerékpárral, segédmotoros kerékpárral) közlekedő személy, 9 százaléka pedig kerékpáros volt.
Ha a lakott területen belül okozott baleseteket külön is megvizsgáljuk, akkor egészen más arányokat tapasztalunk, mert itt a veszélyeztetett úthasználók (gyalogosok, kerékpárosok, motorkerékpárosok és segédmotoros kerékpárosok) az összes halálos áldozat csaknem 70 százalékát teszik ki (valamennyi út vonatkozásában 46 százalékaz arány) – olvasható.
A lakott területen belül bekövetkezett halálos balesetek hátterében túlnyomórészt személygépkocsival, illetve tehergépjárművel történő ütközés (illetve ezen járművek általi elütés) áll, ami rávilágít arra, hogy a védtelen közúthasználók biztonsága érdekében mielőbb hatékony intézkedésekre van szükség.
Az önmagában örömteli tény, hogy az elmúlt években számos tagállamban nőtt a kerékpározás aránya a közúti közlekedés szerkezetén belül, ugyanakkor a statisztikai adatok, ezen belül különösen
a balesetben meghalt kerékpárosok számának alakulása komoly aggodalomra ad okot.
Az EU-n belül a kerékpárosok jelentik az egyetlen úthasználó csoportot, amely esetében az elmúlt évtizedben nem történt jelentős csökkenés a közúti halálozások számában. Ez – a közlemény szerint – alapvetően a megfelelő infrastruktúra tartós hiányára vezethető vissza. A Franciaországból származó előzetes adatok például azt mutatják, hogy 2019-hez képest 2022-ben 30 százalékkal nőtt a kerékpáros halálesetek száma. Hasonló a helyzet Németországban is, hiszen a Szövetségi Statisztikai Hivatal 2023. február 24-én kiadott közleménye alapján Németországban 2022. január 01. és november 30. között jelentős mértékben, mintegy 30 százalékkal nőtt a kerékpárral közlekedő halálos áldozatok száma – olvasható mások mellett.