"Magyarország tejágazata – és itt gondolok a tejtermelésre vagy a tejfeldolgozásra – csupán egy-másfél százaléka az uniós piacnak. Nem mi fújjuk a passzátszelet, a magyar tejpiac nagyon kitett az uniósnak" – szögezte le a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető-igazgatója.
Harcz Zoltán szerint az EU-ban a tejtermékek ára tavaly ősszel elérte a csúcspontot, és azóta egy lassú visszarendeződés indult el. Két hónappal ezelőtt fejeződött be az uniós nyers tej áremelkedése, azóta nagyon szerényen, 1 százalék alatti mértékben csökkennek ezek az árak. "Ha Európában akár az infláció csökkenése, akár a túlkínálat miatt elindul az árak lassú visszarendeződése, akkor mi tudjuk, hogy néhány hónapon belül itt is elindulnak lefelé az árak" – mondta.
A magyar nyers tej kilogrammonkénti átlagára decemberben 222 forint, januárban 223 forint volt. Harcz Zoltán szerint ezzel valószínűleg itthon is elértük a plafont. Úgy véli, a Magyarországon értékesített tej 90-95 százaléka a mai napig ezen a magas áron cserél gazdát.
"Kétségtelen, hogy vannak szerződéseken kívüli spot- vagy azonnali ügyletek, ezeken jellemzően a tejfelesleg cserél gazdát. Azokra az árakra igaz, hogy jelentősen visszaestek" – mondta. Szerinte Európában máshol is alakultak ki tejfeleslegek. A tejporító üzemek takarékon működtek a magas gázárak miatt.
Ez a tejfelesleg keresi a gazdáját, és ha sajtimport formájában eljut Magyarországra, akkor generálhat árcsökkenést.
A közeljövőben az uniós árak lassú csökkenése megjelenhet a magyar nyers tej és a magyar feldolgozott tejtermék árában is.
Harcz Zoltán szerint nagyjából minden második kilogramm Magyarországon polcra került sajt import, a vajaknál és is joghurtnál 60-70 százalékos az import aránya.
Azzal kapcsolatban, hogy az egyes tejtermékek árának csökkenése az üzletláncok részéről mennyire marketingfogás, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója azt mondta: a szervezetnek nincs és nem is szabad, hogy rálátása legyen arra, hogy az adott kiskereskedelmi láncok és a tejfeldolgozók megállapodásai alapján milyen paraméterek és milyen árak mellett értékesítik a termékeket.