Mint arról az Infostart is beszámolt, Lázár János a közösségi oldalán szerda délután jelentette be, hogy elkészült ennek az új törvénytevezetnek a koncepciója, amit társadalmi egyeztetésre bocsátottak, a kormány oldaláról lehet letölteni (pdf).
Ebben az építésgazdasági intézkedések fejezet alatt szerepelnek olyan piacszabályozó intézkedések, amelyekkel például hiányhelyzeteket kezelne a kormány. Az egyik ilyen, hogy az építőanyagok exportját és importját nyomon követné az állam, és bizonyos, a javaslatban meghatározott esetekben élne elővásárlási jogával. Szabályozzák azokat az időszakokat is, amikor ársapkát határoz meg a kormány egyes árucikkekre.
Egy másik javaslat az építésgazdasági intézkedések között "a
Nemzeti Építőanyag-kereskedelmi Hálózat és Nemzeti Faiskolai Hálózat kialakítása az állam által megvásárolt építőanyagok értékesítése érdekében az ellátásbiztonság biztosítása céljából".
Azt írják, hogy az állam által megvásárolt termékek állami tulajdonú, elsősorban a magyarországi építőanyag-ellátás biztosítása érdekében felállított "Nemzeti Építőanyag Kereskedésekben" és "Nemzeti Faiskolákban" lennének megvásárolhatók. (Az Infostart is többször beszámolt az építőanyaghiányról és a faiskolai termékek hiányáról.)
Kedvezményként azt tervezik, hogy magánszemélyek (vagy egy másik lehetséges változatban a babaváró támogatást és CSOK-ot felvett családok, valamint az épületenergetikai korszerűsítési beruházásokat elvégző magánszemélyek és a hátrányos helyzetűek) áfa-mentességet kapnának a megvásárolt építőipari és faiskolai termékekre.
A tervezetben szerepel még az energiahatékonyság ösztönzése a cégek számára adókedvezmények, a magánszemélyek önerőből történő épületenergetikai beruházásai esetében áfa-visszatérítés formájában. Rögzítik a szelektív hulladékgyűjtés fontosságát is, és azt, hogy (osztrák példára hivatkozva)
az így gyűjtött hulladékot ingyenesen kell átadni másodlagos tüzelőanyagot előállító, elsősorban magyar tulajdonosi háttérrel rendelkező vállalkozásoknak.
Teljes tilalom szerepel a tervben az acél- és vashulladékokra, és csak olyan cégnek lehetne eladni, amely vállalja azok újrafeldolgozását. Meghatároznák az állami szükségletet és a kivitel csak ezen felül lenne lehetséges.
Rögzítik, hogy
- a magyar építőanyag-gyártás védelme és fellendítése érdekében az építőanyagokat gyártó gyárak és gyárlétesítmények elidegenítése esetén az államnak elővásárlási jogot kell biztosítani.
- Törekedni kell arra, hogy bányászati jog magyar tulajdonú vállalkozások és magyar magánszemélyek részére kerüljön kiadásra.
- A magyar faiskolai termékek előállítását és alkalmazását ösztönözni kell, össze kell hangolni a tervezői igényekkel, a távlatos önkormányzati fejlesztési szándékokkal.
Az építésgazdaságért felelős miniszternek joga lenne egy adott építőanyag kivitelét az ellátásbiztonság garantálásához szükséges, legfeljebb egyéves időtartamra megtiltani, ha arról kap értesítést, hogy h aaz adott építőanyag kivitele olyan mértékű, hogy az jelentős mértékben akadályozza, vagy ellehetetleníti a kritikus infrastruktúrák létesítését, működését, fenntartását, fejlesztését, ezzel veszélyezteti a közellátást, vagy kockázatot jelent az építőipari ellátásbiztonságra. Ez alól lennének kivételek, például egy diplomáciai célú, Magyarországon kívüli ingatlanhoz lehet kivinni építőanyagot, ahogy azt is engedik, hogy feldolgozásra vigyék külföldre, ha utána az visszakerül az országba.