eur:
411.25
usd:
392.68
bux:
79229.24
2024. november 21. csütörtök Olivér
Nyitókép: Pixabay

Már tudni, mikortól jön a drasztikus sebességkorlátozás Terézvárosban

A kerület vezetése több tényezővel indokolja a 30-as sebességkorlátozás nagy területen érvényes bevezetését. A Magyar Autóklub nem egészen ért egyet a szigorítással.

Mint korábban írtuk, ötven helyett harminc kilométeres sebességkorlátozást vezet be a kerületi önkormányzat Terézváros összes olyan utcájában, ahol nem közlekedik BKK-járat.

A sebességkorlátozás ősszel, a táblák és a fekvőrendőrök kihelyezése után léphet életbe, és Terézváros legtöbb utcájában érvényben lesz – mondta az InfoRádióban Soproni Tamás, a VI. kerület momentumos polgármestere.

"Néhány utcaszakasz kivételével teljes Terézvárost érinti a sebességkorlátozás. Az Izabella utcában, ahol jár a trolibusz, a Szondi utca egy szakaszán, illetve az Andrássy úton, a Teréz körúton nyilván ez nem érvényes, de az összes mellékutcában így lesz" – mondta. Megjegyezte, a lakótelepeken szinte mindenhol így van Budapesten, még a külső kerületekben is.

Soproni Tamás a környezetszennyezés csökkentésével és a balesetek megelőzésével indokolta a grazi példára, és más hazai mintára bevezetett intézkedést. Több érvet felsorolt a sebességkorlátozás mellett:

  • egyrészről panaszokat kaptak a zajszennyezés mértékéről, ugyanis a kis utcákban is sokan tapossák a gázt,
  • másfelől a környéken rengeteg az iskola és az óvoda, ezek a részek a korlátozással biztonságosabbá tehetők,
  • harmadrészt a jobbkezes utcáknál kiemelt kereszteződéseket hoznak létre, ezzel biztosítva az autósok szabálykövetését,
  • negyedrészt pedig a légszennyezettség kérdése: a gyorsításnál a legjelentősebb a szennyező anyagok kibocsátása, és a korlátozással megakadályozható az egészségkárosító anyagok kibocsátása.

A polgármester szerint a képviselő-testület egy teljes mobilitási terv alapján döntött, melybe nem csak a sebességkorlátozás tartozik bele, hiszen a város élhetőbbé tétele számos más elemből áll. A lakossági parkolóhelyeket most már külső Terézvárosban is bevezetik (ezeken este hattól reggel hétig csak helyi lakosok állhatnak meg). Emellett mikromobilitási pontokat, rakodóhelyeket, vagy éppen a iskolák előtt "puszi és pá" parkolóhelyeket hoznak létre. Utóbbi helyeken néhány pillanatra megállhat bárki, aki az intézményekbe hozza a gyermekét.

Nemcsak Terézvárosban, de más kerületekben is vannak ilyen zónák, például Csepelen is bejelentették a Tempo 30-as zónák bővítését és 35 új fekvőrendőr telepítését – sorolta Soproni Tamás.

A polgármester megjegyezte: természetesen elítélő kritikák is érkeztek a döntésre, de a helyi lakosok, sőt az autósok közül is sokan támogatják az ősztől "élesedő" 30-as korlátozásokat.

Autóklub: a cammogás is tud balesetveszélyes lenni

A Magyar Autóklub nem ért egyet a nagy terézvárosi korlátozással. A szervezet jogi bizottságának elnöke, Kovács Kázmér ügyvéd szerint utcánként kellett volna megvizsgálni, hogy hol van szükség ilyen szigorításra.

Az autóklub jogi bizottságának vezetője szerint vannak utcák, ahol indokolt a 30 km/órás korlátozás, máshol viszont nem. Megjegyezte, kicsit hasonló a helyzet, mint amikor a Nagykörúton felfestették egységesen a kerékpársávokat, aztán később rájöttek arra, hogy ez hibás, majd bizonyos szakaszokon megszüntették.

Visszakanyarodva a terézvárosi általános sebességkorlátozásra, kiemelte: forgalombiztonsági szempontokból kifejezetten káros is lehet, ha korlátozzák a sebességet ott, ahol egyébként lehetne haladni.

Kétségtelen, hogy általában a sebesség túllépése balesetveszélyes, de tud balesetveszélyes lenni a „cammogás” is, ha ez indokolatlan

– tette hozzá. Példaként nem VI., hanem V. kerületi helyszín jutott eszébe: az Alkotmány utcát említette, ami tipikusan egy olyan út, ami széles, de nem jár rajta tömegközlekedés, ahol teljesen indokolatlan lenne egy ilyen szigorítás.

Kovács Kázmér ügyvéd abban sem biztos, hogy az intézkedés az ott lakók igényével is minden esetben egyezne, hiszen például egy lassabban közlekedő autó károsanyag-kibocsátása tovább terheli az adott körzetet, de a zajártalom is tovább tart. Ezzel együtt nem zárja ki, hogy vannak olyan lakosok, akik pártolják a sebességkorlátozást.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a kőolaj-előállításban érdekeltek, valamint a megújuló energiát termelők.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×