eur:
402.13
usd:
383.27
bux:
87542.1
2025. február 15. szombat Georgina, Kolos
Utasokat szállító tram-train hódmezővásárhelyen 2021. november 29-én. Ezen a napon indult a Hódmezővásárhely-Szeged tram-train (villamosvasút), az utasok április közepéig ingyen utazhatnak a két város között. A tram-trainnel a két város központja 35 perc távolságra kerül egymástól, az utasok a lakásukhoz legközelebbi megállóban, villamosmegállóban felszállva eljuthatnak a másik város központjába.
Nyitókép: MTI/Rosta Tibor

Több mint 100 év után megszűnik egy villamosvonal Szegeden

Az utolsó szerelvény péntek este indul.

Több mint száz év után megszűnik a szegedi 1-es vonalon a villamosközlekedés. Az utasokat a jövőben az 1-es jelzésű tram-train (a Szeged és Hódmezővásárhely között közlekedő vasútvillamos) szállítja a rókusi vasútállomás és a nagyállomás között - közölte a Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT).

Az 1-es villamos utolsó szerelvénye pénteken este 10 óra előtt indul Szeged vasútállomásról.

A Szegedet romba döntő 1879-es árvíz után a város pályázatot hirdetett lóvasút létesítésére. Eduard Paget belga mérnök tervei alapján 1884 nyarára készült el a lóvasút személyszállítási és a gőzüzemű teherszállítási hálózat. Az 1-es villamos maival csaknem azonos útvonalán pedig 1884. július 1-jén elindult a lóvasút, bár a szolgáltatást nyújtó Szegedi Közúti Vaspálya Részvénytársaságot (az SZKT elődjét) csak a következő tavasszal jegyezték be.

A lóvasút a vonalon 27 éven át működött, a pályán 1908. október 1-jén indult el a villamosközlekedés. Akkor a két vasútállomás között 17 megállóhelyen szállhattak le és föl az utasok. A pályát többször átépítették, majd 1941-ben - a Magyarországon bevezetett jobboldali közlekedéshez igazodva - július 6-án a villamosok közlekedési iránya is megváltozott. A vonal 1943-ban kapta meg az 1-es jelzést, addig a városban nem számozták a tömegközlekedés vonalait.

A vonalat a következő évtizedekben többször átalakították, majd 1971-ben megszűnt Szegeden a teherszállítás a villamospályán.

Az 1-es villamos pályájához kapcsolódva szárnyvonalaként 2012-re készült el 2-es vonal 3745 méter új pályával és egy 205 méteres hurokfordulóval. Az új 2-es vonal indulása után, 2013 tavaszától az 1-es villamosok már a korábbinál jóval ritkában jártak, mert az 1-es vonal önálló szakaszán alacsony volt az utasszám.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: más ajánlat is kell, nem elég csak Ukrajna ügyében megállapodni a háború lezárásához

Orbán Viktor: más ajánlat is kell, nem elég csak Ukrajna ügyében megállapodni a háború lezárásához

A miniszterelnök a napokban Dubajban részt vett az első Tucker Carlson csúcstalálkozón, ahol interjút adott az amerikai jobboldali véleményvezérnek. Téma volt az ukrajnai háború és az is, miként lehet szerinte lezárni. Szó volt a migrációról, az EU és az Egyesült Államok viszonyáról, az uniós gazdasági problémákról és arról, hogy Orbán Viktor szerint 3-4 év múlva vége lehet az EU-nak, ha nem alkalmaz drámaian más stratégiát.

J. D. Vance Európát ostorozta és a migráció leállítását sürgette

J. D. Vance amerikai alelnök szerint az európai vezetőknek fel kellene számolni az illegális bevándorlást a kontinensen, mert az európai választók nem arra szavaztak, hogy "bevándorlók millióit ellenőrizetlenül rájuk szabadítsák". Emellett úgy vélte, Európára a legnagyobb veszélyek belülről leselkednek, ilyen például a migráció vagy a szólásszabadság háttérbe szorulása, melyet az AfD-vel kapcsolatban említett.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.02.17. hétfő, 18:00
Csiki Varga Tamás
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet tudományos főmunkatársa
A béketárgyalásra figyelnek a befektetők – Vegyesen zártak az amerikai tőzsdék

A béketárgyalásra figyelnek a befektetők – Vegyesen zártak az amerikai tőzsdék

A mai nappal kezdődő Müncheni Biztonságpolitikai Konferencia van a befektetők figyelének középpontjában, hiszen a legkisebb esemény is jelentős átárazódást indíthat el a régiós tőzsdéken és a devizapiacon. Egy esetleges békekötés mentén ráadásul átalakulnának a kereskedelmi viszonyok is az orosz gázzal, ukrán nyersanyagokkal és a szankciós engedményekkel kapcsolatosan, nem túlzás azt mondani, hogy a háború és a béke lesz most a gazdasági folyamatok egyik fő mozgatórugója nemcsak a régiónkban, de globálisan is. A tőzsdéken egyelőre a kivárás a jellemző, nincsenek nagy mozgások Európa piacain.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. február 14. 21:40
×
×
×
×