eur:
392.27
usd:
366.85
bux:
67039.3
2024. április 28. vasárnap Valéria
traffic jam in Hamburg
Nyitókép: Canetti/Getty Images

500 forintos dugódíjat javasol Budapestre a Levegő Munkacsoport

A szervezet szerint külföldi példák igazolják, hogy egy ilyen lépés érdemben csökkenti a nagyvárosi dugókat. Úgy vélik: a közösségi közlekedésben van többletkapacitás, a telekocsizás terjedése pedig még tovább javítana a helyzeten.

A fővárosban és környékén a légszennyezés évente több mint háromezer ember korai halálát és mintegy hárommillió megbetegedését okozza. A Budapest Fejlesztési Központ adatai szerint a dugó okozta kár évente 300 milliárd forint – részletezte az útdíj bevezetésének indokoltságát Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke, rámutatva, hogy más országokban, városokban már bevált a rendszer. Példaként Stockholmot említette, ahol napi egy-két euró a behajtási díj, ami ugyan egy svéd állampolgárt „nem vág a földhöz”, mégis – ennek a hatására – 20 százalékkal csökkent a bejövő forgalom a svéd fővárosban. „Tehát úgy gondoljuk, hogy az 500 forintos behajtási díj Budapesten is komoly eredményeket hozna” – fogalmazott Lukács András, aki szerint

10-15 százalékos forgalomcsökkenés már óriási eredménynek számítana, ami hatására a duók nagy része is megszűnne.

A behajtási díj ellenőrzéséhez szükséges technikai rendszer már adott, 7000 kilométeren működik – tette hozzá a szakember, utalva arra, hogy a teherautók kilométeres útdíját kamerákkal ellenőrzi, amiket a fővárosban is fel lehet szerelni, vagyis „semmi újat nem kell kitalálni”. Mint érvelt, ha kevesebb lesz a dugó és kisebb lesz a légszennyezés, az nemcsak a kerékpáros és gyalogos forgalomnak kedvez, hanem az autósnak is. Sőt, a közúti fuvarozók is jól járnának egy behajtási díjjal – tette hozzá.

A Levegő Munkacsoport elnöke szerint az útdíj bevezetéséhez előbb–utóbb – várhatóan a választások után – meglesz a politikai akarat is. Lukács András hozzátette: a közösségi közlekedés elbírná a plusz 15-20 százalékos forgalmat, hiszen a pandémia miatt most egyébként is visszaesett a tömegközlekedéssel utazók száma, és legfeljebb egy–két vonalon kellene plusz járműveket beállítani.

A Levegő Munkacsoport petíciót is indított, arra szeretnék rábírni a Fővárosi Önkormányzatot, hogy készítsen a témában megvalósíthatósági tanulmányt.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Ő volt az egyik leggazdagabb orosz egyenruhás. Most rács mögé kerül
tudósítónktól

Ő volt az egyik leggazdagabb orosz egyenruhás. Most rács mögé kerül

Ő volt az egyik leggazdagabb orosz katona. Most rács mögé kerül. Oroszországban őrizetben várja az ellene induló korrupciós nyomozást Tyimur Ivanov védelmi államtitkár, akit az egyik leggazdagabb egyenruhásként írtak le. Igatlanportfólió, autókollekció, svájci síelések és a celebekkel való bulizás – a hivatalnok playboyhoz méltó életet élt.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.29. hétfő, 18:00
Csányi Sándor
az OTP Bank elnök-vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. április 28. 09:47
×
×
×
×