eur:
390.44
usd:
359.77
bux:
0
2024. július 24. szerda Kincső, Kinga
traffic jam in Hamburg
Nyitókép: Canetti/Getty Images

500 forintos dugódíjat javasol Budapestre a Levegő Munkacsoport

A szervezet szerint külföldi példák igazolják, hogy egy ilyen lépés érdemben csökkenti a nagyvárosi dugókat. Úgy vélik: a közösségi közlekedésben van többletkapacitás, a telekocsizás terjedése pedig még tovább javítana a helyzeten.

A fővárosban és környékén a légszennyezés évente több mint háromezer ember korai halálát és mintegy hárommillió megbetegedését okozza. A Budapest Fejlesztési Központ adatai szerint a dugó okozta kár évente 300 milliárd forint – részletezte az útdíj bevezetésének indokoltságát Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke, rámutatva, hogy más országokban, városokban már bevált a rendszer. Példaként Stockholmot említette, ahol napi egy-két euró a behajtási díj, ami ugyan egy svéd állampolgárt „nem vág a földhöz”, mégis – ennek a hatására – 20 százalékkal csökkent a bejövő forgalom a svéd fővárosban. „Tehát úgy gondoljuk, hogy az 500 forintos behajtási díj Budapesten is komoly eredményeket hozna” – fogalmazott Lukács András, aki szerint

10-15 százalékos forgalomcsökkenés már óriási eredménynek számítana, ami hatására a duók nagy része is megszűnne.

A behajtási díj ellenőrzéséhez szükséges technikai rendszer már adott, 7000 kilométeren működik – tette hozzá a szakember, utalva arra, hogy a teherautók kilométeres útdíját kamerákkal ellenőrzi, amiket a fővárosban is fel lehet szerelni, vagyis „semmi újat nem kell kitalálni”. Mint érvelt, ha kevesebb lesz a dugó és kisebb lesz a légszennyezés, az nemcsak a kerékpáros és gyalogos forgalomnak kedvez, hanem az autósnak is. Sőt, a közúti fuvarozók is jól járnának egy behajtási díjjal – tette hozzá.

A Levegő Munkacsoport elnöke szerint az útdíj bevezetéséhez előbb–utóbb – várhatóan a választások után – meglesz a politikai akarat is. Lukács András hozzátette: a közösségi közlekedés elbírná a plusz 15-20 százalékos forgalmat, hiszen a pandémia miatt most egyébként is visszaesett a tömegközlekedéssel utazók száma, és legfeljebb egy–két vonalon kellene plusz járműveket beállítani.

A Levegő Munkacsoport petíciót is indított, arra szeretnék rábírni a Fővárosi Önkormányzatot, hogy készítsen a témában megvalósíthatósági tanulmányt.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.24. szerda, 18:00
Perlusz László
a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége főtitkára
A Krím utolsó bástyája is találatot kapott, titokzatos fegyverrendszert lőttek ki Ukrajnában az oroszok – Háborús híreink szerdán

A Krím utolsó bástyája is találatot kapott, titokzatos fegyverrendszert lőttek ki Ukrajnában az oroszok – Háborús híreink szerdán

Az ukrán haditengerészet friss bejelentése szerint csapást mértek a kavkazi kikötőben horgonyzó Szlavjanin vasúti komphajóra. Az ukrán közlemény szerint a Szlavjanin volt a harmadik, és egyben utolsó vasúti komphajó, amely a Fekete-tengeren hajózott. Friss harctéri felvételeken dokumentálták az első, román gyártmányú APR-40 rakéta-sorozatvető megsemmisülését Ukrajnában. Az APR-40 szinte teljesen az orosz / szovjet BM-21 Grad másolata, azonban egy Ural teherautó helyett egy DAC teherautóról működik. A román rakéta-sorozatvetőket Románia, Horvátország, Bosznia és Moldova rendszeresítette a haderejében. Híreink az orosz-ukrán háborúról szerdán.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. július 24. 07:57
×
×
×
×