eur:
410.96
usd:
392.3
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
A H5-ös HÉV szentendrei végállomása 2021. június 9-én. Ezen a napon sajtótájékoztatót tartottak itt a H5-ös szentendrei HÉV-vonal és a végállomás megújulásáról. A tervek szerint 2026 elejére készül el az az új csomópont, amely magában foglalja a P+R parkolóházat, biciklitárolókat és közös rendszerbe fogja a HÉV- végállomást és a Volánbusz-pályaudvart. A kormány a szentendrei HÉV fejlesztését nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházásnak minősítette, a döntés magában foglalja a H5-ös vonal és a szentendrei HÉV-végállomás felújítását.
Nyitókép: MTI/Mohai Balázs

Újabb front nyílt a főváros és a kormány között, milliárdok sorsa múlik rajta

A felek ezúttal a közösségi közlekedés támogatására járó források kifizetésének késlekedése miatt bírálják egymást.

A Fővárosi Önkormányzat szerint a kormány tartozik a közlekedési normatívára előírt állami támogatás kifizetésével. Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes szerint ezt az összeget korábban késlekedés nélkül folyósította a kabinet.

„12 milliárd forintról van szó – mondta az InfoRádió érdeklődésére Kiss Ambrus –, ez havonta egymilliárd forint támogatás lenne, amit havi részletekben kéne utalni, ez nem érkezett meg idáig. Sőt még maga a szerződés sem érkezett meg, tehát nincs aláírva sem, miközben 2006 és 2019 között, itt vannak előttem a bankszámlakivonatok, ezek legkésőbb szeptember 10-én, de általában augusztus elejére megérkeztek a főváros számlájára.

Tehát a Tarlós-időszakban kvázi időben fizetett a kormány, Karácsony Gergely alatt ez már nem állja meg a helyét, hiszen 2021-ben egyetlenegy fillér sem érkezett még,

és szerződést sem írták alá. Ezzel szemben a főváros az agglomerációs közlekedés költségtérítéseként havonta rendszeresen utalja a pénzt Volánbusz, illetve a MÁV részére.”

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) eközben a Világgazdaságnak eljuttatott közleményében hangsúlyozta, nincs határideje a 12 milliárd forintról szóló szerződésnek, mert

a jogszabály nem rögzít határidőt a támogatás adását biztosító megállapodás megkötésére.

A tárca kiemelte azt is, hogy a Városháza kötelezettséget vállalt az agglomerációs közlekedési feladatok ellátásához szükséges 6,5 milliárd forintos fedezet biztosítására, de a főváros nem utalta el ezt a pénzt.

Az általános főpolgármester-helyettes azonban cáfolja a tárca állításait.

„Itt vannak az utalási időpontok előttem, meg a összegek – mondta a főpolgármester-helyettes. – Egyetlen félreértés lehet, hogy az ITM-nek valóban nem utaltunk pénzt, mert hogy nem is nekik kellett, hanem

  • a Volánbusz részére kellett havonta 180 millió forintot, illetve
  • a MÁV-HÉV részére havonta 368,3 millió forintot.

Ezek a források rendben elindultak, és meg is kellett érkezniük, a bankrendszerben csak nem vesznek el.”

A Világgazdaság cikke hangsúlyozta azt is, hogy az agglomerációs személyszállítási közszolgáltatás finanszírozásának jelenlegi háttere 2016 novemberében alakult ki, amikor a Fővárosi Önkormányzat a kormány és a BKK az agglomerációs autóbusz, valamint HÉV vonalak feladataira megrendelői megállapodásokat kötött. Ennek alapján a főváros az agglomerációs autóbusz és HÉV szolgáltatások közigazgatási határon belüli bevételekkel nem fedezett kiadásainak megtérítéséhez költségtérítési hozzájárulást fizet.

  • Az autóbusz-közlekedés esetében ennek mértéke 2,1 milliárd forint,
  • a HÉV-nél pedig 4,4 milliárd

minden évben.

Kiss Ambrus nyilatkozata, melyben először szóvá tette azt, hogy a kormány nem fizette ki a közlekedési normatívára kiírt állami támogatást, augusztus 16-án jelent meg a Népszavában. Az ITM válasza majdnem egy hónappal később, szeptember 13-án érkezett meg a Világgazdaságon keresztül.

Csütörtök este 18 órától Karácsony Gergely főpolgármester, az MSZP, az LMP és a Párbeszéd miniszterelnökjelölt-jelöltje lesz az InfoRádió Aréna című műsorának vendége.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×