INFORÁDIÓ
2021. szeptember 25. szombat
Eufrozina, Kende

érettségi

horváth péter

nemzeti pedagógus kar

oktatási hivatal

oktatásügy

középiskola

Diákok a matematika írásbeli érettségi vizsgán az egri Eszterházy Károly Egyetem Gyakorló Általános, Közép, Alapfokú Művészeti Iskola és Pedagógiai Intézetben 2020. május 5-én. Matematikából középszinten 65 630-an, emelt szinten 4892-en érettségiznek. A koronavírus-járvány miatt a tantermekben legalább másfél méteres távolság betartásával legfeljebb tíz vizsgázó tartózkodhat, valamennyi vizsgázónak maszkot, a tanároknak kesztyűt is biztosítanak.

Horváth Péter: nem kell félteni az idén érettségizőket

A felsőoktatásban lesz idő a felmerülő hiányosságok pótlására – mondta az érettségi eredményekről a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke az InfoRádióban.

A történelem érettségi eredményeken meglátszik, hogy elmaradtak a szóbeli vizsgák, ugyanis a diákok több mint fele hármast, vagy annál rosszabb jegyet szerzett – derült ki az Oktatási Hivatal statisztikáiból. Jobb lett az eredmény magyarból, angolból, németből és fizikából, stagnált matematikából, és kicsit gyengébbre sikeredett biológiából és kémiából.

Horváth Péternek nem okozott túlzott meglepetést, hogy a történelem esetében tapasztalható a legnagyobb visszaesés az érettségi eredményekben, hiszen a történelem és a magyar írásbelik között jelentős szemléletbeli különbségek vannak. Utóbbi ugyanis elsősorban azokat a kompetenciákat méri fel, amelyeket a diáknak a 12 éves tanulmányai alatt el kellett sajátítania (szövegértés, érvelés, szövegalkotás), és a tételek kevésbé kötődnek a konkrét tudáshoz, szemben a történelemmel.

A Nemzeti Pedagógus Kar elnöke megjegyezte, a digitális oktatás során épp az – elmaradt – szóbelikre való felkészítés jelenthette volna a legnagyobb kihívást, és miután a történelem írásbeli közelebb áll a szóbelihez, a tételek kidolgozása rendszeres, konkrét találkozásokat igényel, meglátása szerint ez a tantárgy érthetően okozott némi nehézséget a diákoknak. „A szóbelin biztos, hogy sokan javítani tudtak volna az eredményeiken” – tette hozzá.

Az sem meglepő, hogy a biológia és kémia eredményei is gyengébbek lettek az ötéves átlagnál, hiszen egyrészt a diákok többsége ebből a két tantárgyból emelt szinten érettségizett, ami már önmagában sem könnyű, másrészt nem került sor a szóbelikre, ahol a tapasztalatok szerint nagyjából 10 százalékkal jobban szoktak teljesíteni, amivel már közel azonos eredmények születhettek volna, mint korábban.

Horváth Péter a most érettségizők egyetemi-főiskolai továbbtanulásáról úgy vélekedett, hogy

a diákok – az esetleges kisebb tudásuk miatt – nem fognak hátrányt szenvedni,

hiszen a felsőoktatásban lesz idő arra, hogy a felmerülő hiányosságokat pótolni tudják. Ahogyan azt sem valószínűsíti, hogy a csütörtökön nyilvánosságra kerülő felvételi ponthatárok radikálisan eltérők lesznek az előző évihez képest. Az, hogy a diákok az önálló munkát előbb kezdhették meg – feltételezve, hogy akik egyetemre, főiskolára mennek, a digitális oktatási formában is jobban tudtak boldogulni –, akár még előnyt is jelenthet számukra, hátrányt pedig annak elveszítése jelenthet, amit a közösség révén szerezhettek volna meg elsősorban.

A pedagóguskar elnöke nem igazán tartana attól, hogy ezt a generációt megbélyegeznék a tudás hiánya miatt, hiszen akik a felsőoktatásba készültek, sokkal tudatosabban, sokkal önállóban tudtak felkészülni, tisztában voltak a céljaikkal, amiért feltételezhetően a többség tenni is tudott, élve a helyzet adta lehetőségekkel.

Nyitókép: MTI/Komka Péter

Kapcsolódó hang

Horváth Péter: nem kell aggódni az idén érettségizőkért
 
A címlapról ajánljuk

×

Iratkozzon fel hírlevelünkre

és nem marad le az Infostart legfontosabb híreiről.
FELIRATKOZOM
×
INFOSTART
 
INFORÁDIÓ
PARTNEREINK
Sixt    iCom
infostart
AZ INFORÁDIÓ HÍRPORTÁLJA 
 
 

Médiaszolgáltatási tevékenységét a Médiatanács a Médiatanács Támogatási Program keretében támogatja.

NMHH
Az Év Honlapja 2018