A tanítási szünetben érvényes menetrend - amely mindössze tíz százalékkal marad el a máskor megszokott kapacitástól - a hajnali, kora reggeli, reggeli időszakban, valamint a délutáni csúcsidőben a csütörtökinél lényegesen sűrűbb járatindulást jelent – közölte a BKK.
A tanítási szünetben érvényes menetrendhez szükséges járművezetői beosztások elkészítésének időigényessége miatt
pénteken még nem tudják életbe léptetni a változtatást, de számos vonalon további sűrítéseket alkalmaznak már pénteken is.
A kora reggeli, reggeli órákban sűrűbben jár majd a 3-as, a 4-es és a 6-os villamos, a 3-as metrópótló busz, a 23-as buszcsalád járatai, az 5-ös, a 9-es, a 31-es, a 45-ös, a 66-os, a 85-ös, a 99-es, a 133E, a 159-es, a 196-os busz. A 104-es járat vonalán a rövidebb buszok helyett csuklós járművek közlekednek majd, ezzel segítve, hogy távolabb állhassanak egymástól az emberek.
Szerdán lépett életbe a BKK új közlekedési rendje, amely a szombati menetrenden alapult, ám erre rengeteg panasz érkezett az utasok részéről, mert a koronavírus-járvány terjedése miatt igencsak veszélyes zsúfoltság alakult ki. Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója ekkor azt közölte, hogy rossz döntést hozott a BKK, míg Fürjes Balázs, a Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár azt kérte a főpolgármestertől, hogy változtasson.
A csütörtökre bevezetett járatsűrítés sem volt még elegendő, Karácsony Gergely főpolgármester ezért elnézést kért a munkába járóktól, és újabb változtatásokat ígért – ezek alapján áll vissza a tanszüneti menetrend. A BKK azt írta, a cél az volt, hogy a nemzetközi gyakorlatban is használatos, 30 százalékos telítettségi mutatót alkalmazhassa a járműveken, ám a főpolgármesteri kérést figyelembe véve, valamint azt, hogy a legtöbb vonalon tapasztalt, átlagosan 20-30 százalékos telítettség is zsúfoltságérzetet keltett az utazóközönségben, a tanszüneti menetrend visszaállítása mellett döntött a cég.
„Köszönjük az utasok türelmét és visszajelzéseit, amelyek nagy segítséget jelentettek menetrend korrigálása során. Az utasszámokat természetesen továbbra is kiemelt erővel figyeljük, hiszen a későbbiekben is biztosítani kívánjuk, hogy az utasok tarthassák a megfelelő távolságot egymástól” – mondta Varga Ivett vezérigazgató.
Közben Fürjes Balázs azonnali intézkedési tervet kért Vitézy Dávidtól. A Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója csütörtök délután levélben fordult a BKK vezérigazgatójához a budapesti közösségi közlekedés járványhelyzethez igazítása érdekében – és egy hatpontos intézkedéscsomag bevezetését javasolja.
A javaslatok:
- Rendkívüli, a kijárási korlátozások idején kialakult utazási szokásokhoz igazodó, az egészségügyben, kiskereskedelemben, ipari üzemekben, logisztikában, rendfenntartásban, házhozszállításban, közszolgáltatások működésében dolgozók igényeit kiszolgáló új rendkívüli menetrend bevezetése javasolt haladéktalanul.
- Az új menetrendet az elmúlt két napban kritikus hajnali műszakváltások és a reggeli csúcsidőszak idején a munkanapi tanszüneti járatsűrűség szerint javaslom elkészíteni, sűrítve minden fontos járatot és ezáltal újra beindítva a csak munkanapi járatokat, így többek között az Újhegyi lakótelepet kiszolgáló 85E, a nagytétényi 101B, a Bajcsy-kórházat Rákosmentével összekötő 195-ös, a pestimrei 282E és 284E, a kőbányai gyárakat kiszolgáló 217E járatokat. Az M3-as metrópótló munkanapi tanszüneti közlekedési rendje is helyreállítandó. Napközben és este lehet továbbra is a szombati járatsűrűségre épülő a rendkívüli menetrend.
- Az amúgy csak hétvégén közlekedő járatok, mint a City-troli járatása vagy a 212-es busz Normafáig hosszabbítása felesleges munkanapokon.
- Minden járműtípusra irányadó maximális utasszámokat kell közzétenni, melyek az eddigi négyzetméterenkénti 4 fő helyett a két négyzetméterenként 1 fő elvén készülnek és minden második ülés szabadon hagyásával számolnak. Az utasok figyelmét erre felhívó jelzések kihelyezése is javasolt, melyre számos nemzetközi példa van. Ez alapján néhány járaton szükséges lehet a szóló helyett csuklós buszok közlekedtetésére.
- Az utasok számára online bejelentő oldalt javasolt létrehozni, ahol jelezhetik, ha nem érzik magukat biztonságban bármely járat zsúfoltsága miatt - látszik a kommentekből, hogy a jelen helyzetben is munkába járó utasok igénylik ezt az odafigyelést.
- Az automatikus utasszámláló berendezések és a járművezetők részéről folyamatos adatgyűjtés szükséges, és az utasoktól beérkező jelzésekkel együtt ezt elemezni kell, a FUTÁR segítségével azonnali beavatkozásokkal, ott, ahol a fenti menetrendi változtatások után is esetleg átlépné a határértékeket a járatok kihasználtsága. Az utasforgalom alakulásának folyamatos nyomon követése elengedhetetlen, hisz nem tudhatjuk, a járványhelyzet változásával, a kijárási korlátozásokhoz igazodó új szokásokkal pontosan miként változik az igénybevétel a következő időszakban - még akkor is, ha aki csak teheti, betartja a szabályokat és otthon marad.