A budapesti közösségi közlekedés napok óta vitatéma, miután a szolgáltatást megrendelő BKK szerdától a szombati munkanapokon érvényes menetrendet vezette be, és emiatt a járműveken a koronavírus-járvány terjedése miatt igencsak veszélyes zsúfoltság alakult ki. Mivel a csütörtökre bevezetett járatsűrítés sem volt elegendő, Karácsony Gergely főpolgármester elnézést kért a munkába járóktól, és újabb változtatásokat ígért.
Közben azonban Fürjes Balázs, Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár azonnali intézkedési tervet kért Vitézy Dávidtól. A Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója csütörtök délután levélben fordult Varga Ivetthez, a BKK vezérigazgatójához a budapesti közösségi közlekedés járványhelyzethez igazítása érdekében – és egy hatpontos intézkedéscsomag bevezetését javasolja.
„Az utasok védelme érdekében a jogszabályok által előírt távolság betartásához szükséges terület biztosítása rendkívüli fontosságú a járműveken a járványügyi veszélyhelyzet idején. Ahogy a főpolgármester is megtapasztalta ma reggel, a szombati menetrend korrekciója április 2-án sem vezetett eredményre, a tegnapi, a szombati menetrendek bevezetése után tapasztalható zsúfoltság számos vonalon ma reggel megismétlődött. Fürjes Balázs államtitkár úr felkért, hogy a veszélyhelyzetre tekintettel osszam meg és foglaljam össze a BKK munkáját segítendő, hogy az elmúlt két nap tapasztalatai alapján milyen intézkedések megtételét javaslom” – írta a fejlesztési központ vezetője.
Vitézy Dávid javaslatai:
- Rendkívüli, a kijárási korlátozások idején kialakult utazási szokásokhoz igazodó, az egészségügyben, kiskereskedelemben, ipari üzemekben, logisztikában, rendfenntartásban, házhozszállításban, közszolgáltatások működésében dolgozók igényeit kiszolgáló új rendkívüli menetrend bevezetése javasolt haladéktalanul.
- Az új menetrendet az elmúlt két napban kritikus hajnali műszakváltások és a reggeli csúcsidőszak idején a munkanapi tanszüneti járatsűrűség szerint javaslom elkészíteni, sűrítve minden fontos járatot és ezáltal újra beindítva a csak munkanapi járatokat, így többek között az Újhegyi lakótelepet kiszolgáló 85E, a nagytétényi 101B, a Bajcsy-kórházat Rákosmentével összekötő 195-ös, a pestimrei 282E és 284E, a kőbányai gyárakat kiszolgáló 217E járatokat. Az M3-as metrópótló munkanapi tanszüneti közlekedési rendje is helyreállítandó. Napközben és este lehet továbbra is a szombati járatsűrűségre épülő a rendkívüli menetrend.
- Az amúgy csak hétvégén közlekedő járatok, mint a City-troli járatása vagy a 212-es busz Normafáig hosszabbítása felesleges munkanapokon.
- Minden járműtípusra irányadó maximális utasszámokat kell közzétenni, melyek az eddigi négyzetméterenkénti 4 fő helyett a két négyzetméterenként 1 fő elvén készülnek és minden második ülés szabadon hagyásával számolnak. Az utasok figyelmét erre felhívó jelzések kihelyezése is javasolt, melyre számos nemzetközi példa van. Ez alapján néhány járaton szükséges lehet a szóló helyett csuklós buszok közlekedtetésére.
- Az utasok számára online bejelentő oldalt javasolt létrehozni, ahol jelezhetik, ha nem érzik magukat biztonságban bármely járat zsúfoltsága miatt - látszik a kommentekből, hogy a jelen helyzetben is munkába járó utasok igénylik ezt az odafigyelést.
- Az automatikus utasszámláló berendezések és a járművezetők részéről folyamatos adatgyűjtés szükséges, és az utasoktól beérkező jelzésekkel együtt ezt elemezni kell, a FUTÁR segítségével azonnali beavatkozásokkal, ott, ahol a fenti menetrendi változtatások után is esetleg átlépné a határértékeket a járatok kihasználtsága. Az utasforgalom alakulásának folyamatos nyomon követése elengedhetetlen, hisz nem tudhatjuk, a járványhelyzet változásával, a kijárási korlátozásokhoz igazodó új szokásokkal pontosan miként változik az igénybevétel a következő időszakban - még akkor is, ha aki csak teheti, betartja a szabályokat és otthon marad.