A gyerekeket nem egyformán kell felkészíteni az iskolakezdésre, hangsúlyozta Balázs Nelli klinikai szakpszichológus az InfoRádiónak nyilatkozva. Sajátos a helyzet az elsősöknél, akiknek egy szabad foglalkozásból, játékból kell beülniük az iskolapadba. "Sokkal nagyobb izgalmak vannak" tanévkezdéskor, mint az idősebb társaik esetében, tette hozzá a szakértő, aki fontos kérdésnek nevezte, hogy
érzelmileg rá tudjanak hangolódni az iskolára a gyerekek.
Leendő elsősöknél érdemes lenne barátokat áthívni az iskolakezdés előtt, vagy meg lehetne szervezni, hogy az iskolakezdés előtt lehessen találkozni a tanítóval például egy kirándulás során.
A tíz, tizenkét éves gyerekeknél, akik már régebb óta járnak iskolába, másfajta problémák adódhatnak. Akár az előző tanévből származó gondok, nehézségek lehetnek, például kiközösítették, vagy iskolaváltás miatt elveszítették a legjobb barátjukat, esetleg cserélődött az osztályfőnök, új tanár vagy új tantárgy jön – mondta Balázs Nelli, kihangsúlyozva, ezeket érdemes lenne a szülőkkel megbeszélniük. Meg kellene kérdezni a gyereket, hogy milyen várakozásai, milyen érzései vannak ezekkel kapcsolatban a gyerekeknek.
A szülőnek is rendeznie kell magában dolgokat, feltenni fontos kérdéseket, például: miért volt mindig fáradt a gyerek; miért kel fel nehezen reggelente... Arra kell törekedni, hogy ha vannak ilyen gondok, a következő tanévből már kimaradjanak.
A szakpszichológus azonban úgy látja, hogy
manapság a szülőkre nem jellemző, hogy ezekre a lelki folyamatokra kellő figyelmet szentelnének.
Többször tapasztalja azt, hogy az utolsó pillanatban érkeznek vissza például a nyaralásból, és a gyerek gyorsan bekerül az iskolába, kap egy rakás plusz órát, és hirtelen minden beindul. Így a családok nem készülnek az iskolakezdésre. "Sok családban nem állnak meg akkor sem, ha a gyerek tünetei, az érzékenysége jelzi azt, hogy valami nincs rendben, hogy nem jók a folyamatok" – fogalmazott Balázs Nelli az InfoRádiónak, hozzátéve: ezeket észre kell venni, tudatosítani kell és foglalkozni velük.
Végezetül megjegyezte: hogyha a szülőben vannak a gyerekneveléssel, az iskolakezdéssel kapcsolatban olyan érzések, amik rossz irányba viszik el a dolgokat, és ezt "nem rakta magában rendbe", az szintén kihathat a gyerek "működésére", a hétköznapjaira, érzéseire. Emiatt a szülőknek nagyon tudatos életet érdemes élniük.
Érdemes lehet továbbá beszélgetni más szülőkkel, pedagógusokkal, hogy a szülő ne várjon el olyat, amit a gyerek nem tud, vagy hogy ismerje az adott korosztályok tipikus problémáit – húzta alá.