A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közelében élők ingatlanjai teljesen elértéktelenednek, az ott tapasztalt zaj pedig rendszeresen zavarja a lakosságot, ezért a Lehet Más a Politika törvényjavaslatot nyújt be az ott élők kártalanítása érdekében - mondta Schmuck Erzsébet, az LMP frakcióvezető-helyettese.
"Az ingatlanok teljesen elértéktelenednek, nagyon sokan nem bírják már a növekvő zajszennyezést és az ártalmakat,
elköltöznének máshová, de nem történik meg a kisajátítás, és ezeket az ingatlanokat nem lehet kiadni sem"
- tette hozzá az frakcióvezető-helyettes.
Riz Levetne, a XVII. kerület polgármestere is egyetértett azzal, hogy a ferihegyi repülőtér 2-es kifutópályája a jogszabályok ellenére túl közel épült a lakott területhez, emiatt jelentős a környékbeliek zajterhelése.
Elmondta, hogy 1983-ban az akkori jogszabályban előírt öt kilométeres védőtávolság helyett 1,6 kilométerre épült a lakóházaktól a Rákoshegy mellett a repülőtér 2-es pályája. Ebből adódik a hatalmas zajterhelés,
emberek feje fölött 100-150 méterre repülnek a gépek, és teszik élhetetlenné a nappalt és éjszakát
- tette hozzá.
Schmuck Erzsébet szerint lenne más lehetőség is a zajterhelés csökkentésére, akár menetrend- és forgalmi szabályozásokkal, és azzal is, hogy milyen pályákon közelíti meg vagy hagyja el a repülő a repülőteret.
A polgármester elmondta, hogy jogi úton is igyekeznek megoldást keresni a lakosság problémáira.
2011-ben 1200 repülés volt, 2017-ben már 16 ezer, tehát több, mint tizenkétszeresére nőtt a forgalom,
ezért azt javasolták, hogy a rákoshegyi pályavéget csak rendkívüli esetben, életveszély esetén lenne szabadna működtetni - állapította meg Riz Levetne.
"Egy nagyon alapos beadványt készítettünk, amelyben azt kezdeményeztük az alkotmánybíróságnál, hogy azt a jogszabályt, amely megengedi ennek a jogszabálysértő módon megépült pályavégnek a használatát, semmisítse meg" - tette hozzá.
Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója korábban hangsúlyozta, március 12-én kezdődött a repülőtér 1-es kifutópályájának felújítása, ami június 30-ig tartott, ezalatt a teljes légi forgalmat a 2-es kifutópálya szolgálta ki, ennek az volt a következménye, hogy megnőtt a forgalom a lakott területtől csupán 1600 méterre lévő 2-es pálya tengelyében. Hozzátette:
pénzt adtak az önkormányzatnak is, ami fedezte a házak javítási költségeit.
Hardy Mihály arról is beszélt, hogy a kivásárlásokat érintő tárgyalásokat tíz évvel ezelőtt ajánlották fel bizonyos ingatlanokkal kapcsolatban, a kerület vezetése azonban nem élt ezzel a lehetőséggel.