A parkolási előírások helyi szinten, településenként (a fővárosban pedig kerületenként) eltérnek, így az is, hogy mennyi a parkolás díja vagy épp, hogy van-e méltányosság akkor, ha a fogyasztó figyelmetlen és például téves rendszámot ad meg.
Sokan nem tudják azt, hogy egy adott parkolóhelyen általában nem lehet bármeddig várakozni még fizetés ellenében sem. Az ilyen zónában, ha nem fizetett a fogyasztó egyáltalán a parkolásért sem, pedig kellett volna, akkor egyrészt pótdíjazzák, de
ha a megengedett időn túl várakozik, akkor még emellé közigazgatási bírságot is kaphat.
Leggyakrabban a fogyasztók automatából vagy pedig mobilparkolás útján fizetik ki a jegyet, azonban ezeknél is több dologra kell ügyelni:
- Ha az adott parkolóautomata nem működik, ugyanúgy meg kell fizetnie a fogyasztónak a parkolás árát.
- Mindenképp meg kell győződni arról is, hogy a megfelelő automatából veszik-e meg a fogyasztók a jegyet, amely tényleg az adott zónára vonatkozik.
- A fővárosban ügyelni kell arra is, hogy a jegyet az első szélvédő mögött, kívülről jól láthatóan helyezzék el.
- Mobiltelefonos fizetésnél előfordul, hogy a mobilapplikáció téves zónát jelölt meg tartózkodási helyként.
- A mobilparkolásnál fordul elő gyakran, hogy az autós eltéveszti a rendszám karaktereit, vagy épp véletlenül egy a családban használt másik gépjármű rendszámát tünteti fel a fizetéskor.
- Sokszor előfordul, hogy a panaszos nem várja meg a fizetés sikerességét visszaigazoló SMS-t, és csak később derült ki, az egyenlege lemerült vagy a rendszer átmeneti karbantartása miatt nem sikerült a parkolás megindítása.
Nem mindegy, hogy a büntetést hány napon belül rendezi a fogyasztó: az autósok nem tudnak arról, hogy 15 napon túli befizetés esetén már emelt összegű pótdíjat kell befizetni. Ilyenkor ugyanis már
az egyórás várakozási díj negyvenszeresét kell megfizetni.
Ha a parkolás árát és a büntetést sem fizette meg a fogyasztó, úgy az érintett parkolás időpontjától számított 60 napos jogvesztő határidőn belül meg kell küldeni a jármű üzembentartója számára a fizetési felszólítást, postai küldeményként vagy más egyéb igazolható módon. Ha erre nem kerül sor, a fizetési felszólítás megalapozatlan lehet. Ez alól is van kivétel viszont: ha a gépjármű üzembentartója a nyilvántartott adataiban bekövetkezett változásokat elmulasztotta bejelenteni és emiatt a fizetési felszólítást nem a tényleges üzembentartó kapta.
Van néhány eset, amikor a fogyasztók utólag mentesülhetnek a parkolási büntetés befizetése alól:
- A fővárosban, ha megvette a fogyasztó a parkolójegyet, és azt el is helyezte a szélvédő mögött jól láthatóan, de mégis büntetést kapott, akkor kérheti ennek a törlését, ha az ellenőrzés időpontja és a parkolójegy érvényességének kezdő időpontja között nem telt el 5 percnél hosszabb idő.
- Szintén Budapesten, ha az érvényes mobiltelefonos parkolás ellenére kapott a fogyasztó büntetést, és 5 percnél hosszabb idő nem telt el az ellenőrzés időpontja és a mobilparkolás érvényességének kezdő időpontja között, akkor a visszaigazoló SMS bemutatásával lehet kérni a törlést.
- Ha a fogyasztó vett a parkolójegyet, de az lejárt, bizonyos ideig nem lehet büntetni. A pótdíjat csak akkor lehet kiszabni, ha már 5 perccel túllépték az egy óránál rövidebb kifizetett várakozási időt, illetve, ha a kifizetett várakozási idő egy órára vagy ennél is hosszabb időre szólt, akkor csak a 15 perccel történő túllépés esetén van mód a pótdíjazásra.